صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

سکه ۱۴ میلیونی شد

در حاشیه همه اتفاقات اقتصادی، نرخ سکه در روزهای اخیر افزایش یافت و دیروز هنگامی حساسیت ها به قیمت آن بیشتر برانگیخته شد که از 14 میلیون تومان نیز گذر کرده بود. در این باره گزارش ها از سه عامل رشد تقاضای سکه، نرخ دلار و نوسان قیمت اونس جهانی خبر می دهند که بر قیمت طلا و سکه این روزها اثرگذار است. به گزارش خراسان، نرخ هر قطعه سکه امامی تا بعدازظهر دیروز، با حدود 330 هزار تومان افزایش  سقف 14 میلیون تومان را رد کرد و به 14 میلیون و 150 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار نیز رشد 28 هزار و 200 تومانی پیدا کرد و قیمت یک میلیون و 320 هزار تومان برای آن اعلام شد.


شوک آمریکایی به اونس جهانی
در بیان چرایی رشد سکه همیشه دو عامل نرخ اونس جهانی و نرخ دلار داخلی مطرح بوده است. دیروز خبرها حاکی از این بود که نرخ اونس طلا تحت تاثیر گزارش نامطلوب تولید ناخالص داخلی  آمریکا در سه ماه دوم، دچار شوک شده است. به گزارش اقتصادنیوز، این آمارها نشان می دهد که نرخ رشد تولید ناخالص ملی آمریکا، در این بازه زمانی 31.4 درصد رشد منفی داشته است. این آمار منفی برای اقتصاد آمریکا سبب شد قیمت طلا 21 دلار افزایش یابد و پس از یک هفته سقف 1900 دلار را تا رسیدن به 1908 دلار بشکند. البته در ادامه، نتوانست جایگاه خود را در کانال جدید حفظ کند و درنهایت به سطح 1893 دلار بازگشت. با این توصیف، می توان یکی از دلایل افزایش نرخ طلا و سکه را همین موضوع دانست.


فنر ارز زیر پای سکه
اما از دیگر سو، رشد آسانسوری قیمت سکه در روزهای اخیر ریشه در افزایش نرخ ارز دارد. به گزارش تسنیم، نرخ دلار بازار آزاد در شرایطی دیروز به 29 هزار و 300 تومان رسیده که به نظر می رسد بازار نسبت به اقدامات اخیر بازار ساز برای آزادشدن فروش ارز پتروشیمی ها، از سرگیری فروش ارز سهمیه ای، برداشتن سقف ارزش فروش در سامانه نیما و کاهش اختلاف نرخ دلار در بازار رسمی و آزاد، تا این لحظه چندان توجهی نکرده است.


حباب سکه یک میلیون و 400 هزار تومان شد
به رغم دو عامل یادشده، رشد روز افزون تقاضای سکه نیز مزید بر علت شده است تا قیمت سکه هر روز خیره کننده تر از دیروز باشد. گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از محمدولی حاکی از این است که این رشد تقاضا، قیمت سکه و طلا را از قیمت تئوریک آن یک میلیون و 400 هزار تومان بالاتر برده است. منظور از قیمت تئوریک سکه محاسبه قیمت آن بر اساس پارامترهای جهانی و نرخ دلار (و بدون در نظر گرفتن تاثیر تقاضاهای داخلی بر قیمت سکه) است. بر این اساس،  قیمت اونس جهانی طلا در نرخ آزاد دلار ضرب و حاصل آن تقسیم بر وزن هر اونس که معادل 31،1 گرم می‌شود. سپس این رقم ضرب در کسر عیار اونس جهانی طلا و سکه بهار آزادی می‌شود که عدد 0،916 است. رقم حاصل در وزن سکه مد نظر (به عنوان مثال 8٫13598 گرم در سکه بهار آزادی یا امامی) ضرب و به آن، رقم ثابتی با عنوان حق ضرب سکه بانک مرکزی که در سال های گذشته پنج هزار تومان بود، اضافه می شود.

 

منبع: خراسان

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۱۷۶۰
تاریخ: ۱۳۹۹/۷/۱۰     ساعت: ۱۱ : ۱۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
  • ٢٣ شوال ١٤٤٥
  • May 02 2024