صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

زورآزمایی بزرگ برای فتح سنا

محمدحسین لطف‌الهی| رقابت بر سر دو کرسی حساس ایالت جرجیا در انتخابات مجلس سنا و نگرانی جمهوری‌خواهان پیرامون از دست دادن اکثریت در این مجلس باعث شده است که مایک پنس، معاون اول رییس‌جمهور امریکا روز شنبه عازم این ایالت شود و دونالد ترامپ نیز اعلام کند که امروز سفری مشابه به جرجیا خواهد داشت.دور اول انتخابات مجلس سنا در ایالت جرجیا در حالی به پایان رسید که هیچ‌کدام از کاندیداهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات موفق نشدند به حد نصاب 50 درصدی برای پیروزی دست پیدا کنند و تعیین نتیجه نهایی انتخابات به دور دوم موکول شد. با توجه به نتایج انتخابات در دیگر ایالت‌ها، از مجموع 100 کرسی مجلس سنا جمهوری‌خواهان تاکنون 50 کرسی خود را قطعی کرده‌اند و اگر تنها در یکی از دو رقابت جرجیا بتوانند پیروز شوند، اکثریت سنا را از آن خود خواهند کرد. در مقابل دموکرات‌ها که توانسته‌اند وضعیت خود را به نسبت دوره قبل بهبود بخشند و 48 کرسی به دست بیاورند، امیدوارند که با پیروزی در هر دو رقابت جرجیا بتوانند هر دو مجلس را در اختیار داشته باشند. براساس قوانین داخلی امریکا زمانی که وضعیت آرا در سنا 50 به 50 باشد معاون اول رییس‌جمهور می‌تواند رای تساوی‌شکن بدهد و با توجه به اینکه دموکرات‌ها توانسته‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسند در صورت پیروزی در جرجیا می‌توانند از این امتیاز بهره ببرند. از همین‌رو است که هر دو حزب تمام توان خود را به کار بسته و قوی‌ترین نیروهای سیاسی خود را به میدان آورده‌اند تا بتوانند پیروز رقابت در جرجیا باشند.


هشدار مایک پنس
از جمهوری‌خواهان روز شنبه مایک پنس، معاون اول رییس‌جمهور امریکا عازم جرجیا شد تا کارزاری انتخاباتی در این ایالت برگزار کند. او که به منظور حمایت از دو کاندیدای جمهوری‌خواه به نام‌های دیوید پردو و کلی لوئفلر به جرجیا سفر کرده بود در مراسمی با حضور حامیان حزب، هشدار داد که اگر هر دوی این کاندیداها در انتخابات پیش‌رو شکست بخورند در نهایت همزمان با ورود جو بایدن به کاخ سفید، او کنترل سنا را نیز در اختیار خواهد داشت و دموکرات‌ها می‌توانند هر قانونی را که مایلند به تصویب برسانند. مایک پنس در سخنرانی خود از هواداران این دو کاندیدا درخواست داشت که تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت کنند، چراکه اگر رای ندهند، «دموکرات‌ها امریکا را به تسخیر خود در خواهند آورد». معاون رییس‌جمهور امریکا گفت: «اگر رای ندهید دیگر هیچ‌کس و هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی نانسی پلوسی و چاک شومر را بگیرد که کشور را تحویل چپ افراطی ندهند. اگر رای ندهید بودجه نظامی را کاهش خواهند داد. اگر رای ندهید مالیات را افزایش می‌دهند و هیچ کاری از شما بر نمی‌آید.»شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده که دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا نیز روز یکشنبه عازم جرجیا شد تا او هم کارزاری مشابه در این ایالت برگزار کند.


دموکرات‌ها؛ از شعار فسادستیزی تا وعده‌های اقتصادی
دموکرات‌ها رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده‌اند؛ آنها که برای سال‌ها نتوانسته‌اند کنترل سنا را در دست داشته باشند، معتقدند جریان رقیب به جریانی مقابل مردم بدل شده و به دلیل منافع اقتصادی شخصی و جناحی مانع از آن می‌شود که قوانینی به نفع مردم تصویب شود. باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین امریکا که این روزها همراه با دو کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات سنا جان آسوف و رافائل ورناک کارزارهای متفاوتی را به صورت مجازی و حضوری برگزار کرده معتقد است: «در حال حاضر سناتورهای جمهوری‌خواه با اینکه کشور بحرانی اقتصادی و درمانی را تجربه می‌کند، به جای آنکه به فکر حفاظت از سلامت مردم و کسب و کار آنها باشند، نگرانند که با چه قوانینی از پرتفوی خود محافظت کنند».جان آسوف، خبرنگار 33 ساله‌ای که اکنون کاندیدای اصلی حزب دموکرات در انتخابات سناست، تمرکز خود را بر افشاگری علیه فعالیت‌ها و درآمدهای اقتصادی مشکوک دیوید پردو و کلی لوئفلر گذاشته و کارزار خود را «کارزاری علیه سیاستمداران فاسد» معرفی کرده است. رافائل ورناک، کشیش امریکایی و دیگر کاندیدای حزب دموکرات هم تاکید دارد رقیب مستقیمش نقش مهمی در سد کردن راه برخی مصوبات به نفع مردم ایفا کرده و خانم لئوفلر را فردی طرفدار حقوق ثروتمندان معرفی می‌کند. دموکرات‌ها در جرجیا از وضعیت مالی خوبی هم برخوردارند. به گزارش نیویورک‌تایمز از زمان پایان دور اول انتخابات رافائل ورناک 63.6 میلیون دلار و جان آسوف 66.4 میلیون دلار از طریق کمک‌های آنلاین هواداران جمع‌آوری می‌کند و این منابع مالی دست آنها را برای تبلیغات باز می‌گذارد. این در حالی است که دو کاندیدای جمهوری‌خواه مجموعا توانسته 58.2 میلیون دلار پول از هواداران خود جمع‌آوری کنند.واشنگتن‌پست نوشته است که یکی از علل اصلی وضعیت خوب دموکرات‌ها در این ایالت که طی سالیان گذشته همواره از جمهوری‌خواهان حمایت کرده بود، این است که زنی به نام استیسی آبرامز، تلاش ویژه‌ای در راستای برگزاری کارزارها و مدیریت امور اجرایی و تبلیغاتی دموکرات‌ها داشته که چنین مدیریتی در جریان رقیب مشاهده  نمی‌شود.


نگرانی جمهوری‌خواهان از فعالیت‌های ترامپ
گاردین گزارش داده به‌رغم تلاش‌هایی که جمهوری‌خواهان برای پیروزی در جرجیا داشته‌اند آنها نگرانند که اقدامات حقوقی تیم ترامپ و ادعاهایی که رییس‌جمهور امریکا پیرامون تقلب در انتخابات مطرح می‌کند، باعث شود هواداران حزب از رای دادن خودداری کنند.از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ مدعی وقوع تقلب در جرجیا شده و شکایت‌های زیادی را در این ایالت به جریان انداخته است. او همچنین فرماندار جمهوری‌خواه ایالت را به سبب آنچه رسانه‌های نزدیک به ترامپ «ناتوانی در بازگرداندن نتیجه آرا» می‌خوانند فردی بی‌عرضه معرفی کرده که به راحتی تسلیم دموکرات‌ها شده است. در همین راستا روز گذشته تیم حقوقی ترامپ شکایت حقوقی جدیدی را در جرجیا به جریان انداختند و سیدنی پاول دادستان سابق در دولت کنونی در سخنانی از مردم جرجیا خواست در خانه‌های خود بمانند، چراکه با رای ندادن اطمینان بیشتری به شنیده شدن صدای آنها وجود دارد. ال لین وود، دادستان جمهوری‌خواه سابق و محافظه‌کار ایالت جرجیا در این باره می‌گوید: «ما حاضر نیستیم 5 ژانویه دوباره رای بدهیم و ماشین‌های چینی رای‌مان را بدزدند. شما دوباره نمی‌توانید مردم جرجیا را احمق فرض کنید و انتظار داشته باشید رای بدهند.» او معتقد است اگر دو سناتور جمهوری‌خواه نیاز به رای مردم دارند باید این رای را به دست آورند و راهش ایستادگی در برابر تقلب  قبلی  است.
گاردین نوشته دموکرات‌ها با استفاده از این موضوع به جمهوری‌خواهان می‌گویند اگر فکر می‌کنید تقلب شده رای ندهید و تبلیغات ویژه‌ای را در این حوزه داشته‌اند.


برتری  دموکرات‌ها در نظرسنجی
در چهار نظرسنجی اخیر که در جرجیا برگزار شده، در سه مورد دموکرات‌ها از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار بوده‌اند. در نظرسنجی موسسه RMG، در رقابت مستقیم جان آسوف و دیوید پردو کاندیدای دموکرات‌ها با یک درصد اختلاف پیشتاز است و در رقابت ورناک و لوئفلر نیز آبی‌ها برتری دو درصدی دارند. نظرسنجی ترافلگار اما روایت متفاوتی دارد؛ این نظرسنجی همانند نظرسنجی قبلی آسوف را یک درصد جلوتر نشان می‌دهد، اما آمارهای آن حاکی از آن است که ورناک با 5 درصد اختلاف از رقیب جمهوری‌خواه خود عقب  افتاده  است.

 

منبع: اعتماد

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۷۳۱۳
تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۱۷     ساعت: ۰ : ۲۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
  • ٦ ذو القعده ١٤٤٥
  • May 14 2024