227501 خاطرات تکان‌دهنده یک عضو جدا شده از بهائیت/ از تحت فشار قراردادن زنان تا بی‌آبرو کردن تازه‌مسلمانان در حالی که رسانه‌های غربی اعضای فرقه بهائیت در کشور را مظلوم و قربانی معرفی می‌کند، خاطرات یکی از اعضای جداشده این فرقه، حکایت دیگری دارد. <p><span style="font-size: 12px">ریشه اصلی </span><span style="color: #0000ff"><span style="font-size: 12px"><strong>بهائیت</strong> </span></span><span style="font-size: 12px">را باید در فرقه&zwnj;ای با نام &laquo;شیخیه&raquo; جست&zwnj;وجو کرد. این فرقه که توسط فردی با نام شیخ احمد احسائی پایه&zwnj;گذاری شده است، معتقد به چهار اصل بود: خدا، پیامبر، امام و باب امام (واسطه بین امام و مردم). احسائی مدعی شد که نائب و باب خاص <strong>امام زمان</strong> است و در اواخر عمر یکی از شاگردانش به&zwnj;نام سید کاظم رشتی را به&zwnj;عنوان جانشین خود معرفی کرد.</span></p><p><span style="font-size: 12px">یکی از مدعیان جانشینی سید کاظم رشتی، علی&zwnj;محمد شیرازی معروف به سید باب بود. او در سن 19 سالگی همراه دایی&zwnj;اش به بوشهر و از آنجا عازم کربلا شد و در کلاس درس سید کاظم رشتی شرکت کرد. بعد از مدتی به شیراز بازگشت و در 25 سالگی ادعای بابیت کرد که این زمان به&zwnj;عنوان مبدأ تاریخ بابیان موسوم به &laquo;تاریخ بدیع&raquo; شناخته می&zwnj;شود. او ابتدا خود را &laquo;باب امام زمان&raquo; (عج) خواند، سپس خود امام زمان و سرانجام مدعی نسخ اسلام و نزول دینی جدید شد؛ از این رو حتی اهل&zwnj;سنت نیز این گروه را جزو فرق اسلامی به&zwnj;شمار نمی&zwnj;آورند.</span></p><p><span style="font-size: 12px">باب در 27 شعبان سال 1266 با درایت امیرکبیر اعدام شد. پس از آن، فتنه بابیان برای مدتی خاموش ماند و فرقه بابیت بیشتر به&zwnj;صورت مخفی به کار خود ادامه می&zwnj;داد، اما در عین حال از سرکوب و شورش نیز غافل نبود. پس از باب، اختلاف میان دو شاگرد او با نام&zwnj;های میرزا یحیی معروف به صبح ازل و حسینعلی بهاء، بر سر جانشینی باب، منجر به ایجاد دودستگی در این فرقه شد. پس از شورش هواداران هر دوی این شاگردان که از قضا برادر هم بودند، در مناطق مختلف مانند عراق، سرانجام بهاء خود را جانشین باب معرفی کرد و از این تاریخ، بهائیت شکل گرفت.</span></p><p><span style="font-size: 12px">بهائیت که این روز&zwnj;ها در رسانه&zwnj;های غربی از آن&zwnj;ها با عنوان جماعت مظلوم و ساکت در ایران یاد می&zwnj;شود، پیشینه درازی در کشتار و تحت فشار قرار دادن خانواده&zwnj;های ایرانی دارد که غیر قابل انکار است. بهائیت در ایران پیش از پیروزی انقلاب، با حمایت&zwnj;های مالی و معنوی کشور&zwnj;های مختلف مانند انگلستان، روسیه تزاری و رژیم صهیونیستی جان گرفت تا راهی باشد برای تفرقه میان شیعیان و به انحراف کشیدن موضوع مهدویت و انتظار.</span></p><p><span style="font-size: 12px">هرچند آثاری در رابطه با نحوه شکل&zwnj;گیری و ترویج این فرقه در کشور نوشته و منتشر شده است، اما عموم این آثار با دیدی تاریخی و پژوهشی به قضیه نگریسته&zwnj;اند. با وجود دهه&zwnj;ها از شکل&zwnj;گیری این فرقه و ظلم&zwnj;هایی که اعضای آن بر مردم ایران روا داشته&zwnj;اند، هنوز چندان که باید و شاید به نحوه کار و فعالیت آن&zwnj;ها در کشور پرداخته نشده است. هنوز صدا&zwnj;های ناشنیده بسیاری، حکایت&zwnj;هایی در سینه دارند که از روز&zwnj;هایی بگویند که خانواده&zwnj;هایشان در برخورد با این گروه، زندگی خود را از دست دادند.</span></p><p><span style="font-size: 12px">کتاب &laquo;سال&zwnj;های عطا&raquo;، با محوریت خاطرات عطاءالله قادری مهرآباد، از معدود آثار تاریخ شفاهی در این زمینه است که داستان زندگی یکی از بهایی&zwnj;زادگان استان آذربایجان غربی را روایت می&zwnj;کند. این کتاب، به&zwnj;خوبی بیان&zwnj;کننده نحوه عملکرد بهائیان در منطقه عجبشیر در سال&zwnj;های پیش از انقلاب است. داستان زندگی قادری از روستای مهرآباد از توابع عجبشیر آغاز می&zwnj;شود؛ آن هم درست زمانی که تعزیه&zwnj;خوان روستای مهرآباد در مواجهه با یک بقال که به بهائیت گرویده است، به این فرقه می&zwnj;پیوندد.</span></p><p><span style="font-size: 12px">خاطرات قادری هرچند بخش اعظم این کتاب را تشکیل می&zwnj;دهد، اما نویسنده برای تکمیل وقایع و روشن کردن فضای روستا در سال&zwnj;های پیش از تولد راوی، با تحقیق از افرادی که شاهد آن سال&zwnj;ها بوده&zwnj;اند، توانسته به&zwnj;خوبی نحوه و چرایی گرویدن یک روستا به فرقه بهائیت را زیر سایه مسائل و علل مختلف به&zwnj;تصویر بکشد.</span></p><p><span style="font-size: 12px">کتاب نثر روان و ساده&zwnj;ای دارد که مخاطب را با خود همراه می&zwnj;کند. خاطرات قادری از چند وجه حائز اهمیت است؛ نخست آنکه راوی خود از افراد و فعالان این فرقه بوده است که پس از سال&zwnj;ها تصمیم می&zwnj;گیرد از آن خارج شود، اما موانع متعددی پیشِ&zwnj;روی اوست، دیگر اینکه خاطرات قادری خود مشتی نمونه از خروار&zwnj;ها ظلمی است که بهائیت در حق زندگی و اعتقادات مردم این منطقه روا داشته&zwnj;اند؛ از شگرد&zwnj;های مختلف برای فریب مردم تا سوءاستفاده از فقر و بی&zwnj;عدالتی در دوران پهلوی.</span></p><p><span style="font-size: 12px">همه این&zwnj;ها کنار غفلت حکومت مرکزی و روحانیون روستا سبب می&zwnj;شود مردم روستا که جوابی برای شبهات ایجادشده نمی&zwnj;بینند و راهی برای سیر کردن شکم فرزندانشان ندارند، کم&zwnj;کم به این فرقه بپیوندند. در این کتاب از کمک&zwnj;های مالی یاد شده که هرساله از سوی اسرائیل در اختیار گروه&zwnj;های مبلغ محلی قرار می&zwnj;گرفت تا با استفاده از آن، افراد بیشتری را جذب گروه کنند. کتاب روایتگر سال&zwnj;های سخت دهه 20 در روستایی است که از کمترین امکانات زندگی بی&zwnj;بهره بود و حالا گرویدن به این فرقه را راهی برای زنده ماندن و سیر کردن شکم فرزندانشان می&zwnj;داند.</span></p><p><span style="font-size: 12px">نکته دیگر کتاب که ممکن است برای هر مخاطبی جالب باشد، نحوه اداره اعضای این فرقه است که تحت مدیریت خاصی و به&zwnj;صورت دستوری انجام می&zwnj;شود. اعضا براساس نظر رؤسای فرقه تصمیم می&zwnj;گیرند که با چه&zwnj;کسی ازدواج کنند، با چه&zwnj;کسی رفت&zwnj;وآمد کنند، کی بچه&zwnj;دار شوند و....</span></p><p><span style="font-size: 12px">کنار همه این&zwnj;ها باید از برنامه&zwnj;ریزی گسترده برای تحت فشار قرار دادن افرادی که به&zwnj;دلیل سنتی بودن یا تقید بیشتر به مذهب، از گرویدن به فرقه خودداری می&zwnj;کردند نیز یاد کرد، تهدید به طلاق زنانی که مقاومت می&zwnj;کردند، گرفتن بچه از مادر&zwnj;ها برای تحت فشار قرار دادن آنها، برنامه&zwnj;ریزی برای بی&zwnj;آبرو کردن افراد و... از جمله مشاهدات راوی است که در خلال خاطرات بیان می&zwnj;شود.</span></p><p><span style="font-size: 12px">نویسنده درباره &laquo;سال&zwnj;های عطا&raquo; در مقدمه کتاب می&zwnj;نویسد: این داستان قصه تلخی از عملی شدن برنامه فرقه&zwnj;ای مرموز، برای تغییر بافت اجتماعی ــ فرهنگی جامعه&zwnj;ای متدین و همراه کردن مردمانش در مسیر اهدافی مذموم و سلطه&zwnj;جویانه است، داستان رنج مردمانی که با اعتقاداتشان بازی شد و تغییر اندیشه تنها یک فرد از خانواده، سعادت یک نسل را به&zwnj;بازی گرفته است.</span></p><p><span style="font-size: 12px">قادری علی&zwnj;رغم سختی&zwnj;های فراوان، سال&zwnj;ها در شهر&zwnj;های مختلف از جمله تهران، اراک، خمین، ارومیه و... به بهائیت خدمت نمود و مبدع یکی از طرح&zwnj;های موفقِ درون&zwnj;تشکیلاتی بهائیت بود که همچنان مورد اجرا و استقبال است. علاوه بر خانواده پدری آقای قادری، تشکیلات، همسری برای او برگزید که خانواده&zwnj;ای به&zwnj;مراتب تشکیلاتی&zwnj;تر و متعصب&zwnj;تر داشت؛ بنابراین زندگی مشترک این دو نیز در جهت خواسته&zwnj;های تشکیلات پیش رفت. او تا سال&zwnj;ها پس از انقلاب، همچنان بهائی بود و خدمات گسترده&zwnj;ای برای پیشبرد اهداف تشکیلات ارائه نمود.... به&zwnj;طور کلی، در سه فصل آغازین، بخش عمده&zwnj;ای از تضاد و فریب بهائیت، به&zwnj;صورت عینی و در قالب زندگی شخصی آقای قادری بیان شده است. در فصل چهارم، روشن شدن حقیقت تشکیلات و گرایش آقای قادری به اسلام، علی&zwnj;رغم جایگاه بالای تشکیلاتی&zwnj;اش به&zwnj;تصویر کشیده شده و به موانعی که یک متبری برای خروج از فرقه و ورود به اجتماع جدید با آن درگیر است اشاره شده است. همچنین گوشه&zwnj;ای از مشقت&zwnj;هایی که قادری و خانواده&zwnj;اش به&zwnj;خاطر ایمان به اسلام و افشاگری علیه بهائیت متحمل شدند، در فصل آخر کتاب گنجانده شده است.</span></p><p><span style="font-size: 12px">بهائیان که در سال&zwnj;های اخیر با مظلوم&zwnj;نمایی در رسانه&zwnj;های غربی همواره خود را به&zwnj;عنوان یکی از قربانیان در نقض حقوق بشر از سوی ایران معرفی کرده&zwnj;اند، در خاطرات قادری به&zwnj;نوع دیگری عمل می&zwnj;کنند. بخش پایانی کتاب که به&zwnj;نظر بیشترین تعارض در گفته&zwnj;ها و اعمال این فرقه را نشان می&zwnj;دهد، از سال&zwnj;های سختی در زندگی قادری حکایت دارد که تنها برای تغییر سبک زندگی و اعتقاداتش متحمل شده است.</span></p><p><span style="font-size: 12px">تناقضات تاریخی در گفتار و رفتار سران بهائیت و تناقضات گفتاری و رفتاری بهائیان معاصر قادری را بر آن می&zwnj;دارد تا نسبت به ادامه حضور در این فرقه تأمل کند. پس از پیروزی انقلاب و با پر شدن خلأ گسترش معارف اسلامی، خانواده قادری نیز مانند بسیاری دیگر از این فرقه جدا و مسلمان شدند، اما اسلام آوردن آن&zwnj;ها به این سادگی نبود. قادری در بخشی از کتاب به گوشه&zwnj;ای از اقدامات گروه&zwnj;های محلی برای تخریب چهره تازه&zwnj;مسلمانان اشاره می&zwnj;کند و درباره خانواده خود می&zwnj;گوید: به هر حال ما سلب نسبت شدیم، یعنی بستگان درجه یک هم گویی هیچ نسبتی با ما نداشتند، این مسئله اصلاً ساده نبود. آزار و اذیت&zwnj;هایشان به همین ختم نمی&zwnj;شود و هنوز هم ادامه دارد، تمام دوستان و آشنایان را از ما متنفر کرده بودند، وقتی از کوچه رد می&zwnj;شدم، بر زمین تف می&zwnj;انداختند، دیگران را وادار می&zwnj;کنند که ما را بایکوت کنند.</span></p><p><span style="font-size: 12px">آن&zwnj;قدر پشت&zwnj;سر ما گفته&zwnj;اند که همسایه&zwnj;ها گاهی با ما حرف نمی&zwnj;زنند و می&zwnj;گویند &quot;شما دین را به دنیا فروخته&zwnj;اید. &quot;، یعنی اولاً، بهائیت را دین محسوب می&zwnj;کنند، در ثانی، چشم باز نمی&zwnj;کنند تا ببینند که مگر ما در قبال فروش این مثلاً دین، چه به دست آورده&zwnj;ایم، زندگی من کاملاً ساده است. هر غریبه&zwnj;ای را در خیابان می&zwnj;بینند، می&zwnj;گویند که &quot;این&zwnj;ها قبلاً بهایی بودند و از ترس مسلمان شده&zwnj;اند. &quot;، در صورتی که ما وقتی بهایی بودیم، زندگی خودمان را داشتیم و اگر قرار به ترس باشد، امروز است که آزار و اذیت این تشکیلات دست از سرمان برنمی&zwnj;دارد و مدام می&zwnj;خواهند بلایی بر سرمان بیاورند....</span></p><p><span style="font-size: 12px">کتاب خواندنی &laquo;سال&zwnj;های عطا&raquo; گوشه&zwnj;ای است از رنجی که یک خانواده از فرقه بهائیت در سال&zwnj;های مختلف کشیده است. این کتاب از سوی انتشارات سوره مهر در هزار و 250 نسخه منتشر شده است.</span></p><p><span style="font-size: 12px">منبع: تسنیم</span></p>