242383 پیدایش نگاه کشفی به انتخابات ریاست‌جمهوری احمد مازنی: برخی با نگاه کشفی تصور می‌کنند رئیس‌جمهور از سوی خدا تعیین می‌شود <p><span style="font-size: 12px">مشارکت حداکثری در انتخابات همواره به&zwnj;عنوان یکی از راهبردهای نظام مطرح بوده است؛ به&zwnj;نحوی&zwnj;که برای تعیین اصالت این گزاره کافی است با نگاهی به سخنان امام، رهبر انقلاب و حتی اصول متعدد قانون اساسی دریابیم که هیچ بحث و اختلافی بر سر ضرورت مشارکت حداکثری وجود ندارد؛ چنان&zwnj;که روزگاری امام می&zwnj;گفت: &laquo;اگر خدای نخواسته بر اسلام یا کشور اسلامی از ناحیه عدم دخالت در سرنوشت جامعه لطمه و صدمه&zwnj;&rlm;ای وارد شود، یک&zwnj;یک تمام ملت در پیشگاه خدای قهار توانا مسئول خواهیم بود و نسل&rlm;&zwnj;های آینده که ممکن است از کناره&rlm;&zwnj;گیری&rlm;&zwnj;های کنونی مورد هزار گونه تجاوز واقع شوند ما را نبخشند. یکی از وظایف مهم شرعی و عقلی ما برای حفظ اسلام و مصالح کشور، حضور در حوزه&rlm;&zwnj;های انتخابیه و رأی&zwnj;دادن به نمایندگان صالح و کاردان و مطلع بر اوضاع سیاسی جهان و سایر چیزهایی که کشور به آنها احتیاج دارد، می&rlm;&zwnj;باشد و مجلس محتاج به متخصصین رشته&rlm;&zwnj;های مختلفی است که کشور احتیاج به آنها دارد&raquo;.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br /><b>شرکت در &nbsp;انتخابات از &nbsp;منظر قانون اساسی</b><br />در قانون اساسی هم بر ضرورت این موضوع و البته به&zwnj;رسمیت&zwnj;شناختن حق انتخاب مردم به دفعات تأکید شده است؛ برای مثال بند هشت اصل سوم قانون اساسی که دولت را مکلف می&zwnj;کند تا زمینه &laquo;مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش&raquo; را مهیا کند یا اصل ششم که مقرر می&zwnj;دارد: &laquo;در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات: انتخاب رئیس&zwnj;جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، یا از راه همه&zwnj;پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می&zwnj;گردد&raquo;. یا در اصل هفتم با اشاره به امر شورا آمده است: &laquo;طبق دستور قرآن کریم: و امرهم شوری بینهم و شاورهم فی&zwnj;الامر، شوراها، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر اینها از ارکان تصمیم&zwnj;گیری و اداره امور کشورند&raquo;. یا اصل پنجاه&zwnj;وششم که می&zwnj;گوید: &laquo;حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته &zwnj;است. هیچ&zwnj;کس نمی&zwnj;تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می&zwnj;آید اعمال می&zwnj;کند&raquo;. یا حتی در اصل پنجاه&zwnj;ونهم در موضوعات مهم جاری امکان همه&zwnj;پرسی فراهم شده است: &laquo;در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه&zwnj;پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دوسوم مجموع نمایندگان مجلس برسد&raquo;.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br /><b>علل تمایل برخی اصولگرایان به مشارکت حداقلی</b><br />همه این گزاره&zwnj;های مسلم در حالی است که در چند انتخابات اخیر به نظر می&zwnj;رسد طیف&zwnj;هایی از اصولگرایان بنایشان حضور کم&zwnj;رمق و حداقلی مردم در انتخابات است تا بتوانند در غیاب مردم خود پیروز انتخابات شوند؛ زیرا به تجربه می&zwnj;دانیم اصولگرایان همواره سبد رأیی ثابت در اختیار دارند که این سبد رأی چندان متأثر از شرایط روز نیست و معمولا تحت هر شرایطی به جبهه متبوع خود رأی می&zwnj;دهد؛ در مقابل اصلاح&zwnj;طلبان دارای رأی بیشتر اما سیال&zwnj;اند؛ به این معنا که اصلاح&zwnj;طلبان معمولا آرای خاکستری را ساماندهی می&zwnj;کنند؛ رأی&zwnj;هایی که بسیار زیادند اما غیرثابت. اصلاح&zwnj;طلبان زمانی فاتح انتخابات می&zwnj;شوند که عموم مردم را قانع به حضور در انتخابات کنند. در حقیقت مشی اصلاحات برای پیروزی باید اقناعی باشد، در&zwnj;حالی&zwnj;که اصولگرایان بدون &zwnj;هیچ کنش خاصی همان رأی ثابت را دارند.<br />با چنین اوصافی برخی از اصولگرایان در سال&zwnj;های اخیر سعی کرده&zwnj;اند با ناامیدی مردم از انتخابات در یک انتخابات کم&zwnj;رمق خود پیروز انتخابات شوند؛ موضوعی که نه با سیاست&zwnj;های امام و رهبری همخوان است و نه با قانون اساسی.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br /><b>محمد هاشمی: گروه&zwnj;هایی که مقبولیت ندارند در پی مشارکت حداقلی&zwnj;اند</b><br />چندی پیش محمد هاشمی&zwnj;رفسنجانی، از پیشگامان انقلاب اسلامی هم این خطر یعنی تلاش برخی برای کاهش مشارکت را هشدار داده و گفته بود: &laquo;اینکه در شرایط کنونی برخی خلاف اندیشه&zwnj;های امام می&zwnj;خواهند شرایط را طوری رقم بزنند که مردم در انتخابات شرکت نکنند، پدیده&zwnj;ای نوظهور است و هیچ&zwnj;گاه چنین رویکردی در تاریخ انقلاب سابقه نداشته است که البته به ضریب نفوذ آن گروه&zwnj;ها و طیف&zwnj;ها در جامعه بازمی&zwnj;گردد. گروه&zwnj;هایی که می&zwnj;دانند نزد مردم مقبولیت ندارند، می&zwnj;خواهند با مشارکت پایین مردم، خود پیروز انتخابات شوند که نگاه و تصمیمی بسیار خطرناک و نادرست است... از ابتدای انقلاب تاکنون در انتخابات ریاست&zwnj;جمهوری برای همه سربازخانه&zwnj;ها، بیمارستان&zwnj;ها و... صندوق رأی می&zwnj;بردند تا همه بتوانند در انتخابات شرکت کنند. ما چنین تجربه&zwnj;ای را در امر انتخابات در حافظه داریم و حتما نمی&zwnj;پذیریم که عده&zwnj;ای بخواهند مشارکت حداقلی رقم بخورد&raquo;.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br /><b>احمد مازنی: برخی به ریاست&zwnj;جمهوری نگاه کشفی دارند</b><br />احمد مازنی فرای این موضوع می&zwnj;گوید یک تئوری عجیب پشت تلاش برخی برای مشارکت حداقلی قرار دارد؛ اینکه برخی باور دارند که اساسا رئیس&zwnj;جمهور باید کشف و انتخاب شود. او در گفت&zwnj;وگو با &laquo;نامه&zwnj;نیوز&raquo; درباره این موضوع گفت: &laquo;من در گفت&zwnj;وگوهایی که با برخی داشتم، مطلع شدم که بخشی از اصولگرایان نگاهشان نسبت به ریاست&zwnj;جمهوری کشفی است؛ یعنی تصور می&zwnj;کنند رئیس&zwnj;جمهور از سوی خداوند تعیین می&zwnj;شود و باید او را کشف کرد. آنها می&zwnj;گویند آن فرد کشف&zwnj;شده باید رئیس&zwnj;جمهور شود و دیگر رأی مردم اهمیتی ندارد و صرفا برای به&zwnj;جا&zwnj;آوردن روند ظاهری قانونی، شرایطی مهیا شود که مردم در انتخابات شرکت نکنند و آن رئیس&zwnj;جمهور کشف&zwnj;شده با یک رأی حداقلی انتخاب شود. چنین نگاهی نه مبنای قانونی دارد و نه مبنای شرعی و به&zwnj;شدت در تعارض کامل با قانون اساسی است. تأکید می&zwnj;کنم که طیف اندکی از اصولگرایان به&zwnj;دنبال چنین نگاهی هستند و اکثریت اصولگرایان چنین فکر نمی&zwnj;کنند؛ اما همان طیف اندک می&zwnj;خواهد با اِعمال فشار نظر خود را حاکم کند که همه مسئولان و فعالان سیاسی باید هوشیار باشند تا چنین جریانی نتواند پیشروی کند. آنها می&zwnj;خواهند تفکر خود را به نام امام، رهبری و نظام بزنند؛ درصورتی&zwnj;که ما باید بگوییم امام و رهبری همواره قائل به رأی مردم بوده&zwnj;اند و ما باید بگوییم که نظام جمهوری اسلامی ایران آن &zwnj;چیزی نیست که این طیف اندک اصولگرا می&zwnj;گوید. به نظرم حتی خود اصولگرایان در جلوگیری از پیشروی این طیف باید بیش از همه فعال باشند&raquo;. البته این نظر پیش&zwnj;تر نیز در آرای برخی شخصیت&zwnj;ها دیده شده بود؛ مانند زمانی که آیت&zwnj;الله مصباح&zwnj;یزدی گفته بود اطاعت از احمدی&zwnj;نژاد، اطاعت از خداست.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br /><b>اهمیت سیاسی مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست&zwnj;جمهوری</b><br />به&zwnj;هر&zwnj;روی به نظر می&zwnj;رسد اصل مشارکت حداکثری در انتخابات در مقطع کنونی بیش از هر زمان دیگری در معرض انواع تهدیدها قرار گرفته است؛ مخاطره&zwnj;ای که البته در انتخابات مجلس یازدهم رخ داد و نتیجه انتخابات مجلس در غیاب مشارکت مردم، باعث ایجاد مجلسی یکدست اصولگرا شد که طبیعتا چنین مجلسی نمی&zwnj;تواند نمایندگی اکثریت جامعه را در اختیار داشته باشد. از سوی دیگر به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست&zwnj;جمهوری به&zwnj;مراتب بالاتر از انتخابات مجلس است؛ زیرا رئیس&zwnj;جمهوری می&zwnj;تواند با اقتدار به وظایف خود چه در حوزه داخلی و چه در حوزه بین&zwnj;المللی عمل کند که از پشتوانه رأی بالایی برخوردار باشد.<br />&nbsp;</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: شرق</span></p>