243547 گلشیفته فراهانی، مهناز افشار، ریحانه پارسا و یک داستان تکراری <p><span style="font-size: 12px"><span style="text-align: justify">گفت&zwnj;وگوهای محدودی از بازیگران و کارگردان&zwnj;های مهاجر، در نشریات تخصصی داخل ایران منتشر می&zwnj;شد که اغلب مردم، خواننده آن نبودند. اگر فیلم یا سریال مهاجران، نمایش داده نمی&zwnj;شد، مردم به سختی می&zwnj;توانستند سراغی از آن&zwnj;ها بگیرند. اما امروز، با گسترش شبکه&zwnj;های اجتماعی، مهاجران فراموش نمی&zwnj;شوند. دسترسی به اخبار، ساده&zwnj;تر و سریع&zwnj;تر شده است، شبکه&zwnj;های اجتماعی این فرصت را می&zwnj;دهند تا بازیگران، ورزشکاران و چهره&zwnj;هایی که مهاجرت کرده&zwnj;اند، رابطه&zwnj;شان را با مخاطبانشان حفظ کرده و مستقیم با آنها صحبت کنند. بنابراین، حذف، سانسور و ممیزی مانند قبل نمی&zwnj;تواند موفق باشد.</span></span></p><div id="news_content"><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">گفت&zwnj;وگوهای محدودی از بازیگران و کارگردان&zwnj;های مهاجر، در نشریات تخصصی داخل ایران منتشر می&zwnj;شد که اغلب مردم، خواننده آن نبودند. اگر فیلم یا سریال مهاجران، نمایش داده نمی&zwnj;شد، مردم به سختی می&zwnj;توانستند سراغی از آن&zwnj;ها بگیرند. اما امروز، با گسترش شبکه&zwnj;های اجتماعی، مهاجران فراموش نمی&zwnj;شوند. دسترسی به اخبار، ساده&zwnj;تر و سریع&zwnj;تر شده است، شبکه&zwnj;های اجتماعی این فرصت را می&zwnj;دهند تا بازیگران، ورزشکاران و چهره&zwnj;هایی که مهاجرت کرده&zwnj;اند، رابطه&zwnj;شان را با مخاطبانشان حفظ کرده و مستقیم با آنها صحبت کنند. بنابراین، حذف، سانسور و ممیزی مانند قبل نمی&zwnj;تواند موفق باشد.</span></p><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">معمولا واکنش دستگاه&zwnj;های رسمی به این مهاجرت&zwnj;ها، حذف و محدودیت است. سریال&zwnj;ها یا فیلم&zwnj;هایی که این بازیگران بازی کرده&zwnj;اند، دیگر نمایش داده نمی&zwnj;شود و نام آن&zwnj;ها در رسانه&zwnj;های رسمی به ندرت آورده می&zwnj;شود. به عنوان مثال، در سال&zwnj;های پس از مهاجرت گلشیفته فراهانی، فیلم&zwnj;های او حتی آثاری مثل &laquo;میم مثل مادر&raquo; یا &laquo;اشک سرما&raquo; دیگر از تلویزیون پخش نشدند.</span></p><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">طبیعی است همه افکار، ادعاها و رفتارهای بازیگران و مجریانی که از ایران رفته&zwnj;اند، قابل قبول و حتی منطقی نیست. بعضی اداها و نمایشگری&zwnj;ها را باید به حساب خامی گذاشت و از آن&zwnj;ها عبور کرد. اما نمی&zwnj;توان بر این موضوع چشم&zwnj;پوشی کرد که این مهاجرت&zwnj;ها، نباید حاصل کار دیگران را به باد دهد. معمولا بازیگرانی که از ایران می&zwnj;روند، فیلم&zwnj;هایی در نوبت اکران دارند، سرنوشت آن فیلم ها را این مهاجرت&zwnj;ها و موضع گیری&zwnj;ها می&zwnj;تواند تغییر بدهد. مسئله اینجاست که فیلم&zwnj;ها و سریال&zwnj;ها با ضوابط قانونی و در چارچوب&zwnj;های پذیرفته شده در ایران، ساخته شده&zwnj;اند و اغلب سازندگان نمی&zwnj;دانسته&zwnj;اند که ممکن است در ادامه راه، بازیگرشان از ایران بود. بنابراین، توقیف این آثار تنبیه عادلانه&zwnj;ای نیست. ضمن این که، راهی برای قطع رابطه مردم با این چهره&zwnj;ها هم نیست، این روزها، راه&zwnj;های غیررسمی فراوانی وجود دارد که این چهره&zwnj;ها را مدام به یاد مخاطبان&zwnj;شان بیاورد. با نمایش ندادن این فیلم&zwnj;ها و سریال&zwnj;ها، افرادی تنبیه می&zwnj;شوند که نقشی در این مهاجرت نداشته&zwnj;اند.</span></p><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">&nbsp;با توجه به موج مهاجرت&zwnj;ها، ممکن است هر بازیگری که امروز، مورد توجه است، تقدیر و تحسین شده و برایش فرش قرمز پهن می&zwnj;شود، روزی جلای وطن کرده با ظاهری متفاوت مقابل دوربین بنشیند و حرف&zwnj;هایی بزند که به مذاق بعضی&zwnj;ها خوش نمی&zwnj;آید. آن وقت، سرنوشت انبوهی فیلم و سریال به عواملی فرامتنی ربط پیدا می&zwnj;کند. پس تهیه&zwnj;کنندگان و کارگردان&zwnj;ها هم بهتر است زیاد از کشف&zwnj;هایشان ذوق زده نشوند، بازیگران را در حد بازیگر بدانند و توقع هر نوع تغییر رفتار و نگرش را به آنها بدهند. به این صورت مجبور نمی&zwnj;شوند حرف&zwnj;هایی را که قبلا درباره کرامت&zwnj;های اخلاقی بعضی بازیگران زده&zwnj;اند، تکذیب کنند.</span></p><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">&nbsp;میان مهاجران، همه در یک سطح نیستند. گلشیفته فراهانی و مهناز افشار، بازیگرانی شناخته شده و پرکار بودند، کارنامه&zwnj;شان، خارج از اظهارنظرها، زندگی شخصی و عملکردشان نقاط قوت و امتیازهایی دارد که آن&zwnj;ها را در سطح حرفه&zwnj;ای قرار می&zwnj;دهد، اما صدف طاهریان یا ریحانه پارسا چنین رزومه&zwnj;ای ندارند. بنابراین نادیده گرفتن صدف طاهریان، اتفاق مهمی محسوب نمی&zwnj;شود، اما نمی&zwnj;توان بازی&zwnj;های خوب گلشیفته فراهانی را در &laquo;درباره الی&raquo;، &laquo;اشک سرما&raquo;، &laquo;میم مثل مادر&raquo; و ... فراموش کرد. همان&zwnj;طور که بازی&zwnj;های مهناز افشار در &laquo;برف روی کاج&zwnj;ها&raquo; و &laquo;سعادت&zwnj;آباد&raquo; و تلاشش برای تغییر جایگاه بازیگری&zwnj;اش فراموش نمی&zwnj;شود.</span></p><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">بیش از 30 سال از مهاجرت سوسن تسلیمی گذشته و او همچنان از شاخص&zwnj;ترین بازیگران سینمای ایران است و درباره کیفیت بازی او تحلیل می&zwnj;شود. بازی علیرضا مجلل در &laquo;شاید وقتی دیگر&raquo; و &laquo;کوچک جنگلی&raquo; از یاد نرفته، اگرچه حضور او در سینمای ایران، سالهاست پایان یافته است. بازیگران دیگری هم در این سال&zwnj;ها رفته&zwnj;اند که فراموش شده&zwnj;اند و سرنوشت&zwnj;شان پیگیری نمی&zwnj;شود. ملاک محبوب بودن و ماندگاری جایی فراتر از قواعد و مقررات نوشته شده، معنا پیدا می&zwnj;کند. همان&zwnj;طور که هیچ ضمانتی وجود ندارد که چهره&zwnj;های شاخص اینستاگرام با فالوئرهای میلیونی، سال بعد اندکی از این شهرت و محبوبیت را داشته باشند، نمی&zwnj;توان محبوبیت ستاره&zwnj;های امروز سینما و تلویزیون را تضمین کرد و آنانی را که دیگر بین ما نیستند، یک سره از یاد برد.&nbsp;&nbsp;</span></p></div><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: خبرآنلاین</span></p>