243631 دی آندریا واقعا کجاست؟ <p><span style="font-size: 12px">پنتاگون یک سال برای گزارش دلایل سقوط هواپیمای اطلاعاتی&zwnj;&zwnj;اش در افغانستان وقت صرف کرد و دست آخر آنچه اعلام کرده گزارشی ناقص و مبهم صرفا برای مخفی کردن اصل ماجراست و با این همه حتی احتمال انهدام آن را نیز منتفی نمی&zwnj;داند. یک سال پیش روز هفتم بهمن&zwnj;ماه، یک فروند هواپیمای بمباردیر آ-11 ویژه واحد اطلاعات- عملیات نیروی هوایی آمریکا در حال عملیات گشت بر فراز منطقه تحت کنترل طالبان در افغانستان ناگهان در ارتفاعات برف&zwnj;پوش غزنی سقوط کرد. طبق گزارش منابع محلی و فیلم&zwnj;ها و عکس&zwnj;هایی که نیروهای طالبان منتشر کردند دست&zwnj;کم 3 جسد؛ یک خلبان و 2 نیروی نظامی- امنیتی آمریکایی در لاشه هواپیما پیدا شد.&nbsp;<br />سخنگوی طالبان هم در گفت&zwnj;وگو با شبکه العربیه تایید کرده بود این هواپیما مورد هدف این گروه قرار گرفته و تمام سرنشینان آن شامل مقامات رده بالای نظامیان آمریکایی در افغانستان کشته شده&zwnj;اند.&nbsp;</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />نخستین واکنش آمریکایی&zwnj;ها به این سانحه به طور غیرمستقیم و توسط یک مقام پنتاگون در گفت&zwnj;وگو با &laquo;دیوید مارتین&raquo; گزارشگر ارشد امنیت ملی این کشور بود.&nbsp;<br />به گزارش شبکه فاکس&zwnj;نیوز، نیروی رزم هوایی ایالات&zwnj;متحده از کشته شدن هر 5 سرنشین این هواپیمای گشت اطلاعاتی مشهور به گلوبال اکسپرس خبر داده بود. بلافاصله گمانه&zwnj;زنی&zwnj;هایی درباره اختلاف آمار تلفات در گزارش&zwnj;ها و تصاویر طالبان در مقایسه با گزارش پنتاگون مطرح شد که احتمالا مربوط به 2 فرمانده امنیتی یا نظامی رده بالای آمریکایی بوده که مرده یا زنده&zwnj;شان به عنوان گروگان توسط طالبان به جای دیگری منتقل شده&zwnj;.&nbsp;</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />از آن پس سکوت آمریکایی&zwnj;ها و طولانی شدن غیبت یک مقام دانه&zwnj;درشت سیا در حوزه مسائل خاورمیانه باعث شد گمانه&zwnj;زنی&zwnj;هایی جدی شکل بگیرد مبنی بر اینکه &laquo;مایک دی آندریا&raquo; شکار بزرگ داخل این بمباردیر سرنگون شده، بوده است. این گمانه&zwnj;زنی&zwnj;ها از آنجا قوت گرفت که این حادثه تنها 3 هفته پس از شهادت سرداران بزرگ اسلام و محور مقاومت، حاج&zwnj;قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط دولت تروریست ترامپ رخ داده بود و این به منزله بخشی از انتقام وعده داده شده ایران در نظر گرفته شد.&nbsp;<br />همان زمان تارنمای &laquo;وترنز تودی&raquo; وابسته به نظامیان بازنشسته ارتش آمریکا به نقل از منابع اطلاعاتی روسیه نوشت مایک دی آندریا، مدیر میز خاورمیانه سازمان سیا و مسؤول پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی بوده که در این حادثه کشته شده است.&nbsp;</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />سپس &laquo;فابیو کاریسو&raquo; مدیر تارنمای ایتالیایی گاسپانیوز در توئیتی از احتمال هلاکت مدیر ارشد ایتالیایی&zwnj;تبار سیا خبر داد.&nbsp;<br />به گفته او هواپیمای اطلاعاتی گلوبال اکسپرس آ-11 که در اصل یک جت تجاری ساخت کانادا اما سازگار شده به عنوان مرکز سیار هوایی برای ایجاد ارتباط وای فای نیروهای زمینی و مجهز به پیشرفته&zwnj;ترین ابزار جاسوسی است، در اختیار مدیر عملیات&zwnj;های ایران، عراق و افغانستان در سازمان سیا قرار داشته است.&nbsp;<br />همچنین &laquo;الیجاه مگنیه&raquo; گزارشگر بلژیکی سرشناس مناطق جنگی خاورمیانه در تحلیلی به نقل از منابع خبری خود بر این موضوع صحه گذاشت.&nbsp;<br />مایک دی آندریا، موسوم به آیت&zwnj;الله مایک که از مدت&zwnj;ها پیش توسط رسانه&zwnj;های غربی به عنوان شاخص&zwnj;ترین متخصص امنیتی ایران و کشورهای همسایه&zwnj;اش معرفی شده بود، با همین هدف در زمان ریاست یک ساله مایک پمپئو (که او هم ایتالیایی&zwnj;تبار است) بر سازمان سیا به میز ایران فراخوانده شده بود.&nbsp;</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />حال آمریکایی&zwnj;ها پس از سکوت مشکوک و طولانی یک&zwnj;ساله از این سانحه تازه یادشان آمده که باید در این باره اطلاع&zwnj;رسانی کنند. نکته اینجاست که گزارش ژنرال مارک دی.&zwnj;کلی، فرمانده نیروی رزم هوایی ارتش تروریست آمریکا درست فردای پایان دوران ریاست&zwnj;جمهوری ترامپ منتشر شده است؛ رئیس&zwnj;جمهوری که به خاطر اقدامات احمقانه&zwnj;اش از نظر بدنه فرماندهان ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا (&zwnj;DOD&zwnj;) مسؤول به خطر افتادن جان و منافع نیروی&zwnj;های&zwnj;شان قلمداد می&zwnj;شود.&nbsp;</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />ژنرال کلی نه&zwnj;تنها مدعی شده است عامل سقوط هواپیمای مزبور در 130 کیلومتری جنوب کابل، اشتباه یکی از 2 خلبان آن در خاموش کردن موتور سالم به جای موتور آسیب&zwnj;دیده بوده است، در عین حال کل تلفات را به همین 2 خلبان محدود می&zwnj;داند. در گزارش هیات بررسی نظامی سقوط هواپیمای بمباردیر آ-11 به شماره دم 9358-11 آمده که این پرواز رزمی از مبدا قندهار انجام شد و پس از یک ساعت و 45 دقیقه موتور چپ هواپیما به دلیل جدا شدن یک تیغه فن از کار افتاد. خلبانان صدای انفجار شدید را شنیدند و هواپیما شروع به لرزیدن کرد. سیستم کنترل الکترونیکی دیجیتال هواپیما مشکل موتور را حس و شروع به خاموش شدن کرده است. در ادامه این گزارش به اشتباه خلبان اصلی برای راه&zwnj;اندازی موتور سالم اشاره شده، حال آنکه چنین پرنده&zwnj;های پیشرفته و حساسی همواره از خدمات ناوبری اتوپایلوت نیروی هوایی آمریکا بهره می&zwnj;برند. در این گزارش همچنین هیچ توضیح قانع&zwnj;کننده&zwnj;ای درباره علت اصلی آسیب موتور و صدای انفجاری که خلبان شنیده است نمی&zwnj;شود که بسیار محتمل است همان&zwnj;گونه که منابع روسی سال گذشته گمانه&zwnj;زنی کرده بودند انفجار بر اثر شلیک یک موشک استرلا به موتور این هواپیمای آمریکایی توسط نیروهای طالبان باشد. خصوصا که طبق گزارش پنتاگون هواپیما در ارتفاع پایین پرواز می&zwnj;کرده است.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />همچنین کذب بودن جزئیات این گزارش زمانی آشکار می&zwnj;شود که در آن برخلاف تصاویر مستند منتشر شده از نخستین لحظات پس از سقوط توسط نیروهای طالبان، هیچ اشاره&zwnj;ای به حضور نیروهای غیرآمریکایی بر سر لاشه گلوبال اکسپرس نشده و گفته شده که &laquo;روز بعد از سقوط، خدمه توانستند بقایای خلبانان، ضبط&zwnj;کننده صدای کابین خلبان و ضبط&zwnj;کننده اطلاعات پرواز دیجیتال را بازیابی کنند!&raquo;&nbsp;<br />با این اوصاف همچنان دلیل غیبت یک&zwnj;ساله دی آندریا مشخص نیست و شاید آمریکایی&zwnj;ها در آینده نزدیک از پرده&zwnj;برداری دشمنان&zwnj;شان از مرده یا زنده مقامات امنیتی رده&zwnj;بالای خود شگفت&zwnj;زده شوند.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: وطن امروز</span></p>