243911 مواجهه یاسمنگولایی با یاسمنگولاها! «یاسمنگولا پاش لای در گیر کرده بود / سگه واسه گرفتنش تیر کرده بود». <p><span style="font-size: 12px">این فقط یکی از سروده&zwnj;های &laquo;مهتاب&raquo; سریال پاورچین بود که &laquo;سحر زکریا&raquo; نقش آن را به عنوان همسر مهران مدیری بازی می&zwnj;کرد و شخصیت اصلی شعرهایش، &laquo;یاسمنگولا&raquo; بود؛ تا آنجا که خیلی&zwnj;ها هنوز هم زکریا را با عنوان یاسمنگولا می&zwnj;شناسند.<br /><br />زکریا که تا چند سال قبل از بازیگران ثابت سریال&zwnj;های طنز مهران مدیری بود و در حالی که چندی پیش نیز بابت انتقاداتش از مهران مدیری بخاطر فراموش&zwnj;کردن او خبرساز شده بود، چند روز پیش در یک لایو اینستاگرامی با وضعیتی نزدیک به یک فروپاشی روانی با جیغ و اشک و به&zwnj;هم&zwnj;ریختگی و زبانی که در نظر بسیاری تند به نظر می&zwnj;رسد درخواست ورود واکسن کرونا به کشور را می&zwnj;کند و ... .<br /><br />ماجرا البته از اینجا شروع نشده است. پیش از بیانات مقام معظم رهبری درباره ممنوعیت ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا به کشور، هشتگ #واکسن_بخرید در شبکه&zwnj;های اجتماعی بخصوص توییتر و تلگرام برای چند روز داغ و پراستفاده بود. آن روزها خیلی از فعالان معقول&zwnj;تر شبکه&zwnj;های اجتماعی در واکنش به موجی که به راه افتاده بود می&zwnj;پرسیدند آیا کسی جایی گفته است که ایران قرار است از خریدن واکسن خودداری کند و تمام واکسن مورد نیاز کشور را از طریق تولید داخلی فراهم کند که عده&zwnj;ای به راه افتاده&zwnj;اند و در شبکه&zwnj;های مجازی در خواست خرید واکنس می&zwnj;کنند یا ماجرا چیز دیگری است؟ این سوالات البته بازی احساسی با مساله واکسن را متوقف نکرد و حتی توضیحات وزارت بهداشت درباره برنامه&zwnj;های خرید واکسن برای کشور هم در این مورد کارگر نیفتاد.<br /><br />اینکه در وزارت بهداشت درباره خرید و مراجع تهیه واکسن کرونای مورد نیاز کشور در ماه&zwnj;ها و هفته&zwnj;های اخیر بحث و چنددستگی وجود داشته، اظهر من الشمس است و البته نه غیرطبیعی و نه نشانه&zwnj;ای موجب نگرانی است زیرا هر جایی که مجمعی از صاحب&zwnj;نظران وجود داشته باشد بروز اختلاف نظر هم طبیعی است و جای تعجب ندارد اما در همان روزهای اول داغ&zwnj;شدن #واکسن_بخرید، علاوه بر جماعتی که موج تازه را منطقی نقد می&zwnj;کردند و با اشاره به تجربه&zwnj;های قبلی وزارت بهداشت مردم را به آرامش و اعتماد به تصمیم&zwnj;گیران دعوت می&zwnj;کردند، گروه دیگری هم بودند که پشت هشتگ #واکسن_بخرید رد پای دشمن و توطئه و خرابکاری می&zwnj;دیدند. با بیانات رسمی رهبر انقلاب درباره تهیه واکسن، به نظر می&zwnj;آمد یکی از جریان&zwnj;های موجود در وزارت بهداشت بر جریان دیگر توفیق پیدا کرده است اما بحث و فشار حاصل از داغ&zwnj;شدن هشتگ #واکسن_بخرید به این سادگی فراموش یا خاموش نمی&zwnj;شود.<br /><br />در هفته&zwnj;های گذشته به نظر می&zwnj;آمد با کاهش شمار درگذشتگان ثبت&zwnj;شده بر اثر کرونا مردم به سمت سهل&zwnj;انگاری بیشتر می&zwnj;روند اما با از دست&zwnj;رفتن دو چهره مشهور یعنی مهرداد میناوند و علی انصاریان، یک&zwnj;باره بحث واکسن دوباره بالا گرفت. جدا از کمپین&zwnj;های ضداطلاعاتی که شبکه&zwnj;هایی مانند &laquo;اینتل&raquo; (ایران اینترنشال) و &laquo;من&zwnj;وتو&raquo; به راه انداخته&zwnj;اند تا تصویری از جهان ارائه دهند که گویی در تمام کشورهای جهان نیمی از جمعیت فعال واکسینه شده&zwnj;اند و در ایران مشتی جنایتکار به دنبال افزایش آمار مرگ مردم هستند و از شروع واکسیناسیون خودداری می&zwnj;کنند، برخی چهره&zwnj;های مشهور هنری هم یک بار دیگر روی موج #واکسن_بخرید سوار شده&zwnj;اند و مقداری مطالب احساساتی تولید کرده&zwnj;اند.<br /><br />اما واکنش به این پست&zwnj;ها در صفحات منتسب به مهران مدیری یا افراد کمترشناخته&zwnj;شده&zwnj;ای مثل سحر زکریا، بسرعت تبدیل به موج تخریبی علیه دولت شد. کاربران شناخته&zwnj;شده یک جریان رسانه&zwnj;ای خاص، به همراه چهره&zwnj;هایی مانند برخی مداحان، با واکنش گسترده به حرف&zwnj;های احساساتی برخی سلبریتی&zwnj;ها، آنان را به دلیل دعوت به شرکت در انتخابات 92 و 96 شریک وضعیت موجود می&zwnj;دانند و با الفاظ رکیک از آنان می&zwnj;خواهند که سکوت کنند؛ چرا؟ چون در دو انتخابات گذشته از مردم دعوت کرده&zwnj;اند که به یکی از کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان رای بدهند و با حضور پای صندوق&zwnj;های رای، جمهوریت نظام را به رخ دنیا بکشند.<br /><br />موج اخیر علیه سلبریتی&zwnj;ها تا آنجا که آنان را در مورد موضع نادقیق و احساساتی&zwnj;شان درباره واکسن کرونا به چالش می&zwnj;کشد منطقی است اما استفاده سیاسی از ابراز احساسات در این سطح در حالی&zwnj;که واکنش سلبریتی&zwnj;ها نه موج&zwnj;سازی بلکه موج&zwnj;سواری روی خواسته&zwnj;ای عمومی است، هزینه&zwnj;هایی بیشتر از فایده مقطعی و سیاسی آن به همراه خواهد داشت.<br /><br />این تنها سلبریتی&zwnj;ها نیستند که این روزها مجموعه کشور را متهم به بی&zwnj;کفایتی در مورد تدبیر علیه ویروس کرونا و خرید واکسن می&zwnj;کنند. علت آن هم خلاف آنچه یک جریان خاص رسانه&zwnj;ای مایل است بازنمایی کند، نه موضع غلط سلبریتی&zwnj;ها بلکه خروج مرجعیت رسانه&zwnj;ای از داخل کشور و گردش آن به سمت شبه&zwnj;رسانه&zwnj;هایی مانند &laquo;من&zwnj;وتو&raquo; و &laquo;اینتل&raquo; است. پرونده&zwnj;سازی و تخریب سلبریتی&zwnj;ها و به خفقان&zwnj;کشیدن و ساکت&zwnj;کردن آنان، چالش اصلی درباره مرجعیت رسانه&zwnj;ای در نظر عموم مردم را برطرف نمی&zwnj;کند و حتی موج&zwnj;های احساساتی مانند #واکسن_بخرید را هم کنترل یا متوقف نمی&zwnj;کند. به فرض که این حمله&zwnj;ها منجر به سکوت سلبریتی&zwnj;ها در انتخابات آینده شود، نباید در مورد نقش این گروه&zwnj;های اجتماعی در تحولات سیاسی کشور بزرگ&zwnj;نمایی کرد و به خطا افتاد. سهل است، باید در نظر گرفت که حفظ این سرمایه&zwnj;های اجتماعی برای بهره&zwnj;گیری از الگوی جریان دومرحله&zwnj;ای ارتباطات در مقاطعی می&zwnj;تواند ضروری باشد.<br /><br />تخریب&zwnj;کردن، شاید عواید کوتاه&zwnj;مدتی به همراه داشته باشد اما در بلندمدت، هزینه چندبرابرشده آن دوباره به کلیت سیستم تحمیل خواهد شد و این همان مواجهه یاسمنگولایی با یاسمنگولاهاست.<br /><br />به قول عزالدین محمود کاشانی &laquo;در خانه اگر کس است، یک حرف بس است&raquo;.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: ایسنا</span></p>