253327 یادداشتی برای یادبود فرشته طائرپور؛ خداحافظی با خانم تهیه‌کننده فرشته طائرپور هم بر اثر کرونا درگذشت. مرگی ناگهانی و تلخ که دوستداران سینما را در بهت و حیرت فرو برد. <p><span style="font-size: 12px">او در بهمن سال 1331 به دنیا آمد. کارشناسی ادبیات انگلیسی خواند و خیلی زود به&zwnj;عنوان روزنامه&zwnj;نگار در هیئت تحریریه مجله زن مشغول به کار شد. اندکی بعد، او با مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به&zwnj;عنوان مشاور و با شبکه&zwnj;های یک و دو سیما به&zwnj;عنوان نویسنده شروع به همکاری کرد. فرشته طائرپور با تاسیس خانه ادبیات کودکان و نوجوانان حق زیادی بر سینمای کودک و نوجوان ایران دارد؛ در این موسسه، بیش از ده فیلم سینمایی و بیش از بیست هزار دقیقه آثار ویدئویی تهیه شده است.<br /><br />فرشته طائرپور را می&zwnj;توان یکی از مهم&zwnj;ترین تهیه&zwnj;کنندگان سینمای ایران دانست. بانویی که با تمرکز بر روی تولید، توانست منشأ به سرانجام رسیدن بسیاری از پروژه&zwnj;های خاطره&zwnj;انگیز سینمای ایران شود.<br />طائرپور اولین داور زن جشنواره فیلم فجر هم بود. بعدها به&zwnj;عنوان اولین زن ایرانی توانست داوری در جشنواره&zwnj; فیلم کودکان فرانکفورت، قاهره و حیدرآباد را به&zwnj;عهده بگیرد و بدل به اولین سینماگری شود که در پنجاه سال گذشته به عضویت هیئت&zwnj;رئیسه سازمان بین&zwnj;المللی فیلم&zwnj;سازان کودک وابسته به یونسکو (سیفژ) درآید.<br /><br />فرشته طائرپور در فعالیت&zwnj;های صنفی هم سابقه&zwnj;ای بسیار طولانی دارد و در سال&zwnj;های 1379 تا 1381 به&zwnj;عنوان نخستین تهیه&zwnj;کننده زن، به&zwnj;عنوان رئیس هیئت&zwnj;مدیره خانه سینما که بزرگ&zwnj;ترین سندیکای صنفی سینماگران ایرانی است، انتخاب شد و مشغول به کار بوده. مجموعه این فعالیت&zwnj;ها را وقتی در کنار سایر فعالیت&zwnj;های او می&zwnj;گذاریم، متوجه می&zwnj;شویم با تهیه&zwnj;کننده، نویسنده، داور و مشاور پرکاری طرف بودیم که بدون حضورش، تعدادی از مهم&zwnj;ترین فیلم&zwnj;های سینمایی و سریال&zwnj;های تلویزیونی (خصوصاً در حوزه کودک و نوجوان) به سرانجام نمی&zwnj;رسیدند. مروری بر آثار این تهیه&zwnj;کننده پُرکار سینمای ایران نشان می&zwnj;دهد که کارنامه&zwnj;اش را می&zwnj;توان در دو بخش کلی تحلیل و بررسی کرد.<br /><br />آثار تولیدشده به&zwnj;دست فرشته طائرپور را (چه در مقام تهیه&zwnj;کننده و چه در مقام مدیر تولید) می&zwnj;توان در دو دسته کلی، دسته&zwnj;بندی کرد: یکی آثاری که در حوزه سینمای کودک و نوجوان تهیه و تولید کرده، که اغلب این آثار، آثار خاطره&zwnj;انگیزی هستند و دیگری ملودرام&zwnj;های اجتماعی که در میان این آثار هم چند فیلم شاخص به چشم می&zwnj;خورد.<br /><br />طائرپور کارش را در سینما به&zwnj;عنوان تهیه&zwnj;کننده و مدیر تولید با فیلم خاطره انگیز گلنار شروع کرد. فیلمی به کارگردانی کامبوزیا پرتوی که بدل به یک موزیکال شاد و کودکانه شد که تعداد بسیاری از بچه&zwnj;ها را به همراه بزرگترها به سالن&zwnj;های سینما کشاند. سال&zwnj;های پس از جنگ بود و جامعه ایران به شادی و نشاط و رنگ و موسیقی نیاز داشت و گلنار به خوبی این نیاز را برطرف می&zwnj;کرد. طائرپور با تولید همین فیلم نشان داد چه هوش و شم بالایی برای تولید آثار سینمایی دارد و چقدر خوب زمانه&zwnj;ای را که در آن زندگی می&zwnj;کند می&zwnj;شناسد.<br /><br />موفقیت گلنار زمینه را برای تهیه و تولید فیلم&zwnj;های دیگری در ژانر سینمای کودک برای فرشته طائرپور مهیا کرد. فیلم&zwnj;هایی که تمامی آن&zwnj;ها آثار خاطره&zwnj;انگیزی در ژانر کودک بودند. فیلم&zwnj;هایی که تا به امروز و بعد از گذشتن این&zwnj;همه سال، هنوز که هنوز است جزو آثار پرمخاطب و پربیننده سینما و تلویزیون ایران هستند: مدرسه پیرمردها، خاله قورباغه، پاتال و آرزوهای کوچک، نان و شعر، نخودی و یکی بود یکی نبود از جمله این آثار هستند.<br />همین نام&zwnj;ها کافی است تا با صراحت بگوییم اگر فرشته طائرپور نبود، سینمای کودک و نوجوان ایران چیزی کم داشت و نمی&zwnj;توانست این حجم آثار زیبا و سرگرم&zwnj;کننده و خاطره&zwnj;انگیز تولید و کودکان ایرانی را برای سال&zwnj;ها سرگرم نمایند.<br /><br />اما دسته دوم فیلم&zwnj;هایی که طائرپور آن&zwnj;ها را تهیه کرده است، ملودرام&zwnj;های اجتماعی هستند که همگی جزء آثار پرفروش و بعضاً خاطره&zwnj;انگیز سینمای ایران بودند. فیلم وقتی همه خواب بودند، زن دوم، نیلوفر، آیینه&zwnj;های روبه&zwnj;رو و خداحافظ دختر شیرازی بخشی از این آثار هستند که جنجالی&zwnj;ترین آن&zwnj;ها، آیینه&zwnj;های روبه&zwnj;رو است؛ یکی از معدود آثاری که درباره ترا جنسیتی&zwnj;ها ساخته شد و موردتوجه مخاطبان هم قرار گرفت.<br />&nbsp;<br />خبر فوت فرشته طائرپور از هر نظر غم&zwnj;انگیز است؛ از یک&zwnj;طرف، ما تهیه&zwnj;کننده پرکار و پرتلاشی را از دست دادیم که با تهیه آثار متنوع و مختلف سینمایی توانست چراغ سینمای ایران خصوصاً سینمای کودک را روشن نگاه دارد. اگر فرشته طائرپور در کنار چند نفر دیگر از عشاق سینمای کودک و نوجوان نبودند می&zwnj;توان گفت، سینمای کودک در ایران خیلی زود نابود می&zwnj;شد و چیزی به نام سینمای کودک بومی وجود نداشت که کودکان ایرانی بتوانند به آن افتخار کنند.<br /><br />از طرف دیگر، ما با یک مدیر صنفی قدرتمند و باسابقه طرف بودیم که می&zwnj;کوشید در حد وسع و توانی که دارد با حضور در نهادهای صنفی، حقی از همکارانش استیفا کند و اجازه ندهد حقوق اهالی سینما پایمال و حق آن&zwnj;ها ضایع شود.<br /><br />از طرف دیگر، فرشته طائرپور یک نویسنده پرکار هم بود که آثار زیادی را در قالب فیلم&zwnj;نامه و رمان به نگارش درآورد و برخی از این نوشته&zwnj;ها را هم به فیلم تبدیل کرد تا نشان دهد می&zwnj;تواند یک اقتباس&zwnj;کننده درجه&zwnj;یک هم باشد.<br /><br />فرشته طائرپور تا آخرین روز فعالیتش، بانویی فعال بود؛ می&zwnj;نوشت، می&zwnj;ساخت، تولید می&zwnj;کرد و دستی هم بر آتش مدیریت سینمای ایران داشت. با صراحت باید گفت که با مرگ ناگهانی او سینمای ایران یکی از بهترین و فعال&zwnj;ترین اعضای خود را از دست داد. بانویی که هم توانست فیلم&zwnj;های خاطره&zwnj;انگیز تولید کند و هم با ایستادگی و استقامت در تمام این سال&zwnj;ها، چراغ سینمای کودک را روشن نگه&zwnj;دارد؛ هم بنویسد و هم با انگیزه فراوان این نوشته&zwnj;ها را فیلم کند.<br /><br />حالا و با فوت فرشته طائرپور باید گفت سینمای ایران بسیار تُهی&zwnj;تر از قبل شده است. سینمای ایران بیش از هر چیز فقدان تهیه&zwnj;کننده و تولید&zwnj;کننده درجه یک دارد؛ کسی که نبض زمانه و بازار را بلد باشد و به&zwnj;علاوه دغدغه تولید، آثار استاندارد هم داشته باشد. فرشته طائرپور یکی از این تهیه&zwnj;کننده&zwnj;ها بود که حالا با نبودش سینمای ایران را از جهت نداشتن یک تهیه&zwnj;کننده حرفه&zwnj;ای فقیرتر کرده است.<br /><br />سینمای ایران یکی از حرفه&zwnj;ای&zwnj;ترین، خوش&zwnj;نام&zwnj;ترین و باهوش&zwnj;ترین تهیه&zwnj;کنندگان خود را از دست داد؛ به&zwnj;علاوه، مدیری از دست سینمای ایران رفت که می&zwnj;توانست یک وزنه موثر برای پیوند تمام گروه&zwnj;های فکری حاضر در سینما باشد. بنابراین باید گفت با رفتن طائرپور سینمای ایران از چیزی که بود هم فقیرتر شده است.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">مازیار وکیلی</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: فیلیموشات</span></p>