259193 محمد هاشمی: تعرض به مردم ولو اینکه با نیت و قصد امر به معروف باشد، گناه دارد یک فعال سیاسی گفت: بدرفتاری با مردم و هتک حیثیت‌شان گناهی بزرگ و آثار منفی روی ارزش‌های اسلامی می‌گذارد، بخصوص بر نسل جوانی که آگاهی آنچنانی ندارند ممکن است برخی این را به اشتباه به پای اسلام تلقی کنند. <p><span style="font-size: 12px">محمد هاشمی در گفت&zwnj;وگو با ایلنا، درباره این&zwnj;که این روزها عده&zwnj;ای تندرو و افراطی با اسم انقلاب و انقلاب&zwnj;گری برخوردهایی را با مردم دارند که بیشتر باعث دوری آنان از نظام می&zwnj;شود، گفت: انقلاب ما بر خلاف دیگر انقلاب&zwnj;های جهانی مانند انقلاب فرانسه و انقلاب سوسیالیستی روسیه یک انقلاب ارزشی و اسلامی بود.<br /><br />این فعال سیاسی یادآور شد: مکتب اسلام خودش بر پایه اخلاق است؛ هنگامی که حضرت رسول می&zwnj;خواستند رسالت خودشان را تبیین کنند و بگویند برای چه رسول شده&zwnj;اند می&zwnj;گویند من برای اعتلا و کیان دین اخلاق مبعوث شدم بنابراین زیر بنای انقلاب ما خدا، اخلاق و توحید است. برای یک مسلمان جایز نیست شرک بورزد و کسی را شریک خدا کند و نمی&zwnj;تواند بر خلاف اخلاق اسلامی حرف بزند؛ اخلاق هم که تعریفش مشخص شده است.<br /><br />وی ادامه داد: از اوایل انقلاب دچار چنین مشکلاتی در جامعه بودیم عده&zwnj;ای به نام اسلام و دین در رفتار و عمل بر خلاف اندیشه&zwnj;های اسلامی حرکت می&zwnj;کردند مثلا تهمت می&zwnj;زدند و دروغ می&zwnj;گفتند و حیثیت افراد را می&zwnj;بردند، در صورتی که یکی از مسائل مورد تاکید اسلام این است که آبرو و حیثیت مومن ارزشش از خانه کعبه هم بیشتر است. یعنی اگر آبروی مومنی را ببریم، گناهش از توهین به خانه کعبه هم بیشتر است. با این مبنایی که ما داریم چارچوب فکری ما عمدتا بر محور عدل و عدالت استوار است و این&zwnj;ها همه در اسلام تعریف شده است. در اسلام تعریف شده عدالت و عدل، &nbsp;وظیفه حاکم، مدیر و مردم در برپایی عدالت چیست. منتها در دوره&zwnj;های مختلف عده&zwnj;ای بودند به خاطر مقاصد خاص؛ حال کج&zwnj;فهمی و یا بدفهمی رفتارهایی داشتند که نه تنها اسلامی نبود بلکه مغایر با رفتارهای اسلامی در جامعه بود و آن&zwnj;ها را به عنوان اسلام معرفی می&zwnj;کردند.&nbsp;<br /><br />هاشمی ادامه داد: الان هم در مورد مسائلی مانند حجاب که مطرح می&zwnj;شود، در جامعه یک تکلیف اسلامی وجود دارد اما تکلیف را صاحب تکلیف می&zwnj;تواند رعایت کند، می&zwnj;تواند نکند. من در منزل خودم می&zwnj;توانم روزه&zwnj;ام را بخورم و یک تکلیف عبادی را انجام ندهم اما نباید در منظر جامعه روزه&zwnj;خواری انجام دهم. روزه&zwnj;خواری علنی کردنش مجاز نیست اما در خلوت انسان هرکاری می&zwnj;تواند انجام دهد. حجاب هم مصداق همین تکلیف است حال اگر کسی هم انجام نداد، از ناحیه امر به معروف و نهی از منکر مراحلش مشخص شده است که چگونه باید انجام و برخورد شود تا در جامعه هرج و مرج و اختلاف به وجود نیاید. این&zwnj;که هر کسی به نام اسلام و امر به معروف بخواهد اقداماتی را انجام دهد غلط است، زیرا این نوع مسائل در جامعه ما وجود دارد و کم و بیش شاهدیم اما مهم این است که به شیوه درست به ارزش&zwnj;هایی که اسلام تعیین کرده، عمل کنیم.&nbsp;<br /><br />وی درباره این&zwnj;که یکسری رفتارها را در مسئله حجاب مشاهده می&zwnj;کنیم که حواشی ایجاد کرده درحالیکه هم رهبری درباره رفتارهای ضابطان تذکراتی دادند هم رئیس قوه قضائیه، بیان کرد: از امام راحل نقل می&zwnj;کنم ایشان می&zwnj;فرمودند در جامعه اسلامی عبور از چراغ راهنمایی هم گناه است زیرا ملاک در جمهوری اسلامی قانون است و اقدام خلاف آن گناه است.<br /><br />این فعال سیاسی ادامه داد: پس اگر ما از چراغ راهنمایی عبور کنیم، گناه است طبعا تعرض به مردم ولو اینکه با نیت و قصد امر به معروف باشد، هم گناه دارد. این کار به فرد ربطی ندارد، باید یک سازمان مراحل، روند و فرآیند تعیین کند. طبعا اگر عبور از چراغ راهنمایی گناه می&zwnj;شود، بدرفتاری با مردم و هتک حیثیت&zwnj;شان گناهی بزرگ&zwnj;تر از آن است و آثار منفی روی ارزش&zwnj;های اسلامی می&zwnj;گذارد، بخصوص بر نسل جوانی که آگاهی آنچنانی ندارند. ممکن است برخی جوانان آن را به اشتباه به پای اسلام تلقی کنند درحالیکه به هر حال این خلاف ارزش&zwnj;های اسلامی است و نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد. رهبری تاکید فرمودند و رئیس&zwnj;جمهور گفتند وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را در چارچوب مکانیزم و فرآیندش درست انجام دهند که باعث هرج و مرج در جامعه و بدنامی اسلام نزد مردم نشود.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">ایلنا</span></span></p>