259220 تفاوت کیفیت میان مدارس دولتی و خصوصی پس از اعلام نفرات برتر کشور تبدیل به بحث روز شد بار دیگر عدالت آموزشی <p><span style="font-size: 12px"><b>مرضیه موسوی/ </b>82درصد از رتبه&zwnj;های زیر 3000کنکور امسال، جزو 2دهک درآمدی بالای کشور هستند. از طرفی رتبه&zwnj;بندی مدارس در کنکور امسال هم تأیید می&zwnj;کند که سهم مدارس خاص در کنکور به همین میزان زیاد است؛ مسئله&zwnj;ای که خبر از کم&zwnj;شدن عدالت آموزشی در کشور می&zwnj;دهد؛ موضوعی که جای خالی دانش&zwnj;آموزان مستعد اما محروم از حضور در مدارس خاص را به رخ می&zwnj;کشد و آینده تحصیلی و فرصت&zwnj;های شغلی زیادی را از آنها می&zwnj;گیرد. کارشناسان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، افت کیفیت تدریس در مدارس دولتی را با دلایلی که از نزدیک شاهدش بوده و هستند، بیان می&zwnj;کنند و از لزوم بازنگری در شیوه&zwnj;های آموزش می&zwnj;گویند.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی، &nbsp;مدارس شاهد و سایر مدارس غیرانتفاعی در کنکور امسال سهم قابل&zwnj;توجهی از رتبه&zwnj;های بالا را از آن خود کرده&zwnj;اند، اما مسئله&zwnj;ای که مطرح می&zwnj;شود این نیست که چرا در میان رتبه&zwnj;های برتر کنکور امسال، دانش&zwnj;آموزان مدارس خاص سهم زیادی دارند؟! موضوع این است که چرا سهم مدارس دولتی و دانش&zwnj;آموزانی که در این مدارس تحصیل می&zwnj;کنند در بین رتبه&zwnj;های برتر کم است؟ آیا دانش&zwnj;آموزان این مدارس به اندازه کافی باهوش نیستند یا آیا طراحی کنکور به&zwnj;گونه&zwnj;ای است که دانش&zwnj;آموزان تحصیلکرده در مدارس دولتی امکان رقابت سطح بالا در آن را ندارند؟</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />احد نویدی، دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش می&zwnj;گوید: &laquo;کیفیت مدارس دولتی رفته&zwnj;رفته در حال کم شدن است. معلم&zwnj;های ما انگیزه کافی برای تدریس ندارند و موضوعات مختلفی روی کیفیت تدریس و کیفیت تحصیل دانش&zwnj;آموزان در مدارس دولتی تأثیر گذاشته است. افت رتبه ایران در رقابت&zwnj;های علمی کنز که رقابتی با معیارهای دقیق است، به&zwnj;خوبی می&zwnj;تواند این ادعا را تأیید کند که آموزش عمومی و همگانی در ایران، در بین جامعه متوسط افت قابل&zwnj;توجهی پیدا کرده است.&raquo;<br />او از بهره&zwnj;مندی برخی خانواده&zwnj;ها از امکانی به نام مدارس خاص یاد می&zwnj;کند ؛درحالی&zwnj;که اغلب جامعه در طبقه متوسط از این فرصت برخوردار نیستند و می&zwnj;گوید: &laquo;در سال&zwnj;های گذشته شاهد این بودیم که ترکیب دانش&zwnj;آموزان در مدارس، به ترکیبی طبقاتی تبدیل شده است. دانش&zwnj;آموزان محصل در مدارس تیزهوشان یا مدارس خاص دیگر، لزوما فقط به&zwnj;دلیل هوش زیاد وارد این مدارس نشده&zwnj;اند، بلکه حمایت&zwnj;های خانوادگی و طبقه اجتماعی هم بر این قبولی تأثیر زیادی گذاشته است. مدارس دولتی اغلب در اختیار دانش&zwnj;آموزانی است که خانواده&zwnj;های آنها یا توان مالی متوسط به پایینی داشته&zwnj;اند یا حساسیتی به تحصیل در آن خانواده چندان مطرح نبوده است.&raquo;<br />او افزایش دانشگاه&zwnj;ها در گوشه و کنار کشور را دلیلی برای کارآمد بودن نظام آموزشی نمی&zwnj;داند و می&zwnj;گوید: &laquo;این روزها اگر کسی بخواهد در دانشگاه تحصیل کند، می&zwnj;تواند بدون آزمون وارد دانشگاهی شده و رشته&zwnj;ای را برای خود انتخاب کند، اما آیا همین فرد، می&zwnj;تواند بعد از دانشگاه از سواد و دانش آکادمیک خود برای رسیدن به موقعیت شغلی استفاده کند؟&zwnj; خیر! به این دلیل که کیفیت آموزشی در این دانشگاه&zwnj;ها هم کیفیت مطلوبی نیست و این یعنی تحصیل و آموزش طبقاتی شده است.&raquo;<br /><br /><b>امکانات کمک&zwnj;آموزشی، ویژه طبقه خاص</b><br />کلاس&zwnj;های کنکور و کتاب&zwnj;های کمک&zwnj;درسی آموزشی که از سال&zwnj;های آخر دبیرستان به سال&zwnj;های متوسطه رسیده بود، حالا به مقطع ابتدایی راه پیدا کرده است و این یعنی اگر خانواده&zwnj;ای به&zwnj;دنبال تحصیل فرزند خود در دانشگاهی معتبر در کشور است، باید از دوره ابتدایی فرزند خود را وارد عرصه رقابت کند و برای آن برنامه داشته باشد. اردشیر گراوند، جامعه&zwnj;شناس می&zwnj;گوید: &laquo;با افزایش فشارهای اجتماعی برای کنکور و نتایج آن، خانواده&zwnj;ها ضروری می&zwnj;بینند که سرمایه&zwnj;گذاری برای تحصیل فرزندانشان را از دوره&zwnj;های متوسطه اول یا حتی مقطع ابتدایی آغاز کنند، اما حقیقت این است که بسیاری از خانواده&zwnj;ها حتی در قشر متوسط هم&zwnj;اکنون امکان چنین هزینه&zwnj;هایی را ندارند. سرخوردگی و ناامیدی در جامعه از همین&zwnj;جا آغاز می&zwnj;شود.&raquo;</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />او فرهنگ چیره بر جامعه را در این زمینه اثرگذار می&zwnj;داند و می&zwnj;گوید: &laquo;در جوامعی که مردم از رضایت حرف می&zwnj;زنند، با این موضوع کنار می&zwnj;آیند و می&zwnj;گویند به همین شرایطی که امروز در آن هستیم باید رضایت داد. اگر کسی هزینه کرده حقش است برنده باشد و اگر کسی نتوانسته چنین کاری انجام دهد، به اندازه&zwnj;ای که پول داده &zwnj;آش می&zwnj;خورد و حق او همین است. درحالی&zwnj;که همه می&zwnj;دانند که این موضوع واقعیت ندارد، اما آن را می&zwnj;پذیرند، اما جامعه&zwnj;ای که به&zwnj;دنبال عدالت است و به سطحی از سواد و درک رسیده اینگونه به موضوع نگاه نمی&zwnj;کند. این جامعه شک می&zwnj;کند که &laquo;شاید این اتفاق، برنامه&zwnj;ریزی شده باشد.&raquo; و این تبعات زیادی می&zwnj;تواند داشته باشد؛ ازجمله بی&zwnj;اعتماد شدن به رقابتی مثل کنکور.&raquo;</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />&nbsp;این جامعه&zwnj;شناس درباره تغییر تأثیر کنکور در جامعه امروز می&zwnj;گوید: &laquo;نسل&zwnj;های قبل که در کنکور شرکت می&zwnj;کردند هم فشار زیادی را تجربه و تحمل می&zwnj;کردند، اما در 3،2 دهه پیش و قبل&zwnj;تر از آن، هر فرد داوطلبی فارغ از محل سکونت&zwnj; و زندگی و دوری به پایتخت، فارغ از وضعیت مالی و اقتصادی خانواده، این امید را داشت که درصورت تلاش و درس خواندن زیاد، می&zwnj;تواند در کنکور نتیجه&zwnj;ای خوب داشته باشد. اما این امیدواری امروز چندان وجود ندارد. علاوه بر آن، فشار روانی کنکور هم هنوز هست و زندگی نوجوانان را تحت&zwnj;تأثیر خود قرار می&zwnj;دهد.&raquo;<br /><br /><b>زحمت برابر، نتیجه نابرابر</b><br />گراوند می&zwnj;گوید: &laquo;در این سال&zwnj;ها تقاضا برای شرکت در کرسی&zwnj;های دانشگاه بالا رفته است. تعداد دانشگاه&zwnj;های خوب و معتبر همچنان همان است که بود. دانش&zwnj;آموزان هم همگی یک کنکور برابر می&zwnj;دهند، اما آنهایی در این آزمون برنده می&zwnj;شوند که در آزمونی برابر و با زحمتی مساوی، هزینه بیشتری کرده&zwnj;اند.&raquo; گراوند معتقد است در جامعه&zwnj;ای که فرصت&zwnj;های برابر، تلاش نابرابر طلب می&zwnj;کند، قشر متوسط معمولا به ناامیدی و بی&zwnj;انگیزگی کشیده می&zwnj;شوند و از طرف دیگر گسست اجتماعی پررنگ&zwnj;تر می&zwnj;شود: &laquo;در چنین شرایطی آن دسته از قشر متوسط که امکان اعتراض دارند، اگر توانش را پیدا کنند فقط به این فکر می&zwnj;کنند که گلیم خود را از آب بیرون بکشند. قشر محروم هم معمولا صدایی برای اعتراض ندارند. این مسئله آسیب زیادی به سیستم آموزشی می&zwnj;زند و وضع را، حتی برای همان قشر متوسط هم، بدتر از قبل می&zwnj;کند.&raquo;</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: همشهری</span></p>