262328 کیهان: مسئولان به تحریم کنندگان جشنواره فجر تریبون ندهند چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر با استقبال خوب مردم، رسانه‌ها و بخش زیادی از اهالی سینما در حال برگزاری است. <p><span style="font-size: 12px">از ویژگی&zwnj;های مثبت این جشنواره افزایش فیلم&zwnj;های شرکت&zwnj;کننده و راه&zwnj;یافته به بخش رقابتی نسبت به سال قبل و حضور چهره&zwnj;های جوان و بروز استعدادهای جدید است که می&zwnj;تواند نویدبخش تزریق خونی تازه به حوزه مهم و اثرگذار سینمای کشورمان باشد.جشنواره این دوره اما در اتفاقی نادر چند روز یا چند هفته زودتر از آغاز خود با اکران نمایش رقت&zwnj;انگیز عده&zwnj;ای از روزی خوران دور از منطق سینما کلید خورده بود. نمایشی که به&zwnj;دلیل ضعف در سناریو و باورناپذیری روایت شدیداً مستحق دریافت تمشک طلایی است.<br />ماجرای این نمایش که باید دید کارگردان، تهیه&zwnj;کننده و سرمایه&zwnj;گذار اصلی آن چه کسانی و در کجای این جهان هستند، تلاش برای به راه انداختن جریان تحریم جشنواره فیلم فجر بود. برداشت اول در جریان تولید فیلم&zwnj;ها در ماه&zwnj;های اخیر بود که هجمه شدید و ارعاب و تهدید برخی جریانات دیکتاتور خصلت مدعی آزادی نثار کسانی شد که حاضر به همراهی با جریان تحریم جشنواره نشدند. در ادامه و در پلانی دیگر در روزهای گذشته چند نفری که در یک فیلم حاضر در جشنواره بازی کرده یا موسیقی فلان فیلم را تنظیم و اجرا کرده بودند و طبیعتاً در قبال کارشان کلی هم دستمزد به جیب زده&zwnj;اند، به بهانه نخ&zwnj;نمای گلایه از آنچه شرایط اخیر کشور نامیده&zwnj;اند و ترجمه سلیس آن نمی&zwnj;تواند چیزی جز حمایت از اغتشاشات ناکام ماه&zwnj;های اخیر باشد اعلام کردند که حضور فیلم&zwnj;هایی که آنها در ساخت آن به&zwnj;عنوان بازیگر و... نقش داشته&zwnj;اند در جشنواره فیلم فجر مورد تاییدشان نیست و باید جشنواره تحریم شود.<br />گذشته از اینکه ایجاد چنین حواشی عجیبی هیچ سنخیتی با فضای نشأت&zwnj;گرفته از هنر و روح و تفکر یک هنرمند ندارد، این نوع موضع&zwnj;گیری&zwnj;ها با ابتدایی&zwnj;ترین اصول کار حرفه&zwnj;ای نیز در تضاد است. اینکه یک بازیگر در یک پروژه سینمایی که کارگردان و تهیه&zwnj;کننده و مالکی دارد شرکت کند و در قبال کارش دستمزد بگیرد اما به خود اجازه دهد برای آن پروژه تعیین تکلیف یا ایجاد حاشیه نماید، تنها از کسانی بر می&zwnj;آید که با رفتارشان فریاد می&zwnj;زنند علی&zwnj;رغم قراردادها و ادا و اطوارهای آنچنانی، هنوز فرسنگ&zwnj;ها با حرفه&zwnj;ای شدن فاصله دارند.<br />برخی گفته&zwnj;اند حضورشان در فیلم&zwnj;های حاضر در جشنواره مربوط به قبل از اتفاقات اخیر کشور بوده است و به&zwnj;دلیل حوادث ماه&zwnj;های گذشته جشنواره را تحریم کرده&zwnj;اند، این دوستان زرنگ سینمای ایران اما نمی&zwnj;گویند که اولاً اگر واقعاً از فیلم شرکت&zwnj;کننده در جشنواره ابراز برائت می&zwnj;کنند، چرا دستمزد دریافتی از این پروژه را بازنمی&zwnj;گردانند؟ یعنی این پروژه&zwnj;ها همه چیزشان بد و ناخوشایند شده الا پول&zwnj;شان؟ دوم اینکه شفاف و روشن بیان کنند در شرایطی که شرکت در جشنواره سالانه و بین&zwnj;المللی فیلم فجر هدف بسیاری از کارگردانان و تهیه&zwnj;کنندگان و عوامل بخش&zwnj;های مختلف سینمای کشورمان است و سال&zwnj;هاست شاهد حضور فعال و رقابت تنگاتنگ اهالی سینما در این رویداد معتبر بوده&zwnj;ایم، این تحریم&zwnj;کنندگان کم&zwnj;شمار از این به بعد در فیلم&zwnj;هایی که قصد شرکت در جشنواره فیلم فجر را داشته باشند نقش&zwnj;آفرینی می&zwnj;کنند یا خیر؟ فکر نمی&zwnj;کنند با این رفتار و اجرای خواسته یا ناخواسته سناریوی از پیش باخته تحمیلی از اتاق&zwnj;های فکری که نه دلسوز کشور و نه دلسوز اهالی هنر هستند خود بیشتر از همه آسیب می&zwnj;بینند؟<br />این افراد که این روزها حتماً برپایی پرشور جشنواره فجر و حضور و استقبال مردم و شرکت استعدادهای نوپا، باانگیزه و خلاق که آینده سینمای این کشور هستند در این رویداد فرهنگی هنری را می&zwnj;بینند، آیا از خود پرسیده&zwnj;اند که اساساً تحریم چنین جشنواره ریشه&zwnj;دار و مورد اقبالی شدنی است؟ البته نباید فراموش کرد که در سال&zwnj;های گذشته در بین اهالی متعدد سینما بسته به میزان فعالیت بازیگران، کارگردانان و عوامل مختلف این عرصه در سال منتهی به جشنواره گاه برخی افراد با یک یا چند پروژه در جشنواره حاضر بودند و برخی دیگر از چهره&zwnj;ها شاید در آن سال و حتی یکی دو سال قبل&zwnj;تر بنا به شرایط حرفه&zwnj;ای و دلایل و سلیقه خود در پروژه&zwnj;ای نقش&zwnj;آفرینی نکرده و طبیعتاً در جشنواره حاضر نبودند، بنابراین همواره در سال&zwnj;ها و دوره&zwnj;های گذشته، عده&zwnj;ای از اهالی سینما در جشنواره حاضر و عده زیادی غایب بوده&zwnj;اند و تکرار این روند مرسوم و حاضر نبودن بخش&zwnj;هایی از جامعه فعالان سینما در جشنواره امسال را نمی&zwnj;توان به تحریم مرتبط دانست.<br />گذشته از اینها، کسانی که غافل از خواب شوم دشمنان این مردم که برای تمامیت ارضی کشور در اغتشاشات اخیر دیده بودند این روزها به بهانه محاکمه و مجازات عده&zwnj;ای قاتل و آشوبگر مسلح که طی ماه&zwnj;های گذشته گلوی مامور پلیس می&zwnj;دریدند یا مدافعان امنیت را ناجوانمردانه شکنجه کرده و با سنگ و قمه یا اسلحه گرم به شهادت می&zwnj;رساندند؛ به خیال خود جشنواره فجر را تحریم کرده&zwnj;اند باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا طی این سال&zwnj;ها با وجود اثبات انواع جنایت&zwnj;ها و خباثت&zwnj;های آمریکا و اروپا علیه مردم ایران، هیچ&zwnj;گاه حاضر نشدند جشنواره&zwnj;های برگزار شده توسط این کشورها را تحریم کنند؟ آیا از مشارکت آلمان در تجهیز عراق به سلاح&zwnj;های شیمیایی به کار برده شده علیه مردم و رزمندگان ایرانی بی&zwnj;خبرند که باز هم در جشنواره فیلم برلین شرکت می&zwnj;کنند؟ آیا از خباثت فرانسه علاوه&zwnj;بر تجهیز عراق به بمب&zwnj;افکن&zwnj;های پیشرفته برای بمباران شهرهای ایران یا ارسال خون&zwnj;های آلوده به ایدز به کشورمان یا حتی سرکوب وحشیانه معترضان فرانسوی در سال&zwnj;ها و روزهای اخیر خبر دارند و باز هم برای خوش رقصی روی فرش قرمز جشنواره کن از هم سبقت می&zwnj;گیرند؟ آیا از جنایت&zwnj;های مختلف جنگی، اقتصادی و تحریم&zwnj;های ناجوانمردانه و زورگویانه آمریکا علیه مردم ایران که حتی بیماران سرطانی و کودکان معصوم و مظلوم پروانه&zwnj;ای را قربانی کرده است مطلعند و باز برای شرکت در جشنواره بین&zwnj;المللی فیلم آمریکا یا گرفتن ویزا و اقامت این کشور سر از پا نمی&zwnj;شناسند و حتی تصویر پاسپورت آمریکایی خود را نیز به نمایش می&zwnj;گذارند؟<br />اینها که با تعداد کم اما سرو صدای زیاد خود را به دروغ نماینده جامعه سینمایی کشور جا می&zwnj;زنند و با اجرای سناریوی از پیش مردود تحریم جشنواره به قصد زدن ضربه به نظام جمهوری اسلامی بیشتر خود را منزوی کرده&zwnj;اند، بهتر است در خلوت خود یا در محافلشان صادقانه به این موضوع فکر کنند که اگر حمایت&zwnj;های جمهوری اسلامی از هنر و زمینه&zwnj;سازی&zwnj;های نظام برای رشد و گسترش سینما نبود این دوستان اکنون به توفیقات امروزشان می&zwnj;رسیدند؟ آیا می&zwnj;توانند رشد کیفی و کمی صنعت سینما و شکوفایی استعدادها (نه برای گرم کردن محافل حرام و باطل و پر کردن چشم&zwnj;های هرزه به رسم پیش از انقلاب) از طریق دانشگاه&zwnj;ها و موسسات مختلف و سرمایه&zwnj;گذاری صداوسیما و نهادهای مختلف انقلابی در دوران بیش از چهار دهه عمر جمهوری اسلامی را در مقایسه با دوران طاغوت نادیده بگیرند؟<br />وقتی امام راحل در ابتدای انقلاب فرمودند &laquo;ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم&raquo;، مسیر رشد و اصلاح سینما در کشور کلید خورد و زنان و دختران و جوانان علاقه&zwnj;مند به هنر و سینما از سرنوشت تلخ و محتوم ترسیم شده در زمان پهلوی که نهایت آن افتادن در دام انحطاط و فساد بود نجات یافتند و به عزت متکی به هنر و حفظ پاکی و بروز شکوفایی استعداد خود در سایه انقلاب اسلامی رسیدند که در سینمای جهان بی&zwnj;نظیر است. به راستی این فضای سالم (که در سال&zwnj;های اخیر جریانی خزنده سلامت آن را نشانه گرفته است) و این محمل مناسب برای رشد و شکوفایی که حتی سخاوتمندانه دختر مهاجر اما ناسپاس کشور همسایه را نیز در برگرفته کجا قابل دسترس است؟<br />در کدام کشور رهبر عالی و بزرگ&zwnj;ترین چهره سیاسی و مذهبی، علاوه&zwnj;بر حمایت&zwnj;های مشفقانه از اهالی رشته&zwnj;های مختلف هنری، جلسات گفت&zwnj;وگو و نشست و برخاست صمیمانه با اهالی سینما برگزار می&zwnj;کند؟ کدام کشور به غیر از ایران در جشنواره ملی خود به فیلم&zwnj;های حاوی سیاه&zwnj;نمایی و منتقدانه علیه ارکان خود جایزه می&zwnj;دهد؟<br />با نگاهی به عملکرد جمهوری اسلامی متوجه می&zwnj;شویم که همواره اراده نظام حفظ همه چهره&zwnj;های هنری و... و بهره&zwnj;مندی از توانایی و استعداد آنها برای خدمت به مردم و کشور بوده است مگر آنکه عده&zwnj;ای خود برای خروج از این چتر حمایتی و یا برای پشت کردن به کشور و مردم اصرار داشته باشند.<br />در عین حال نباید فراموش کرد در کشوری با این همه استعداد و نوجوانان و جوانان باهوش، توانمند، خلاق، بزرگ&zwnj;اندیش و وجود پتانسیل&zwnj;های انسانی انباشته و بی&zwnj;نظیر در حوزه&zwnj;های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی و... تحریم کردن&zwnj;های این چنینی که در حاشیه جشنواره فجر شاهدش بودیم بیش از آنکه برای کشور تهدیدکننده یا آسیب&zwnj;رسان باشد که نیست، برای خود این افراد که بر محدود کردن فعالیت و حذف خود از ویترین و دایره سرویس&zwnj;دهی سخاوتمندانه نظام اصرار دارند خسارت&zwnj;زا خواهد بود.<br />کشوری که همچون سرچشمه جوشنده استعدادهاست با کناره&zwnj;گیری چند نفر، مستاصل نمی&zwnj;شود همان&zwnj;طور که جوانان کم سن و سال آن در جنگ تحمیلی بدون هیچ آموزش و دوره تخصصی بزرگ&zwnj;ترین ژنرال&zwnj;های بعثی مورد حمایت غرب و شرق را به خاک ذلت نشاندند و جوانان خلاق آن با دست خالی و در سایه سخت&zwnj;ترین تحریم&zwnj;ها به قله&zwnj;های علوم مختلف رسیدند. تحریمِ سرچشمه&zwnj;ای چنین جوشان و پربرکت از سوی چند قطره آب که همه اعتبار، ثروت و جایگاه خود را مدیون سخاوت این سرچشمه هستند بیش از آنکه نگران&zwnj;کننده باشد، نویدبخش باز شدن بیشتر فضا برای جوشش و بروز استعدادهای جدید است. در همین جشنواره امسال تئاتر و فیلم فجر، جوانان با انگیزه و توانایی پا به عرصه نهاده&zwnj;اند که با کمی حمایت و میدان دادن می&zwnj;توانند سال&zwnj;ها به مردم و هنر این سرزمین خدمت کنند. تجربه&zwnj;ای که سال&zwnj;هاست با استعدادیابی در جشنواره مردمی عمار به اثبات رسیده است.<br />حرف آخر اینکه، کاش مسئولان و متولیان فرهنگی به&zwnj;جای تکرار اشتباه گذشته در دادن این همه تریبون و سرویس و معافیت&zwnj;های مالیاتی و... و توجه بیش از ظرفیت به افراد ناسپاس، به هنرمندان واقعی و مردمی که معیار مردمی بودنشان آدرس&zwnj;های غلط بی&zwnj;بی&zwnj;سی و اینترنشنال نیست و چهره&zwnj;هایی که به احترام مردم و با قدردانی از نظام و انقلاب و با وجود هجمه دیکتاتورهای خفه&zwnj;کننده آزادی، از گذشته تاکنون متواضعانه و بدون چشمداشت چراغ جشنواره فجر و هنر و فرهنگ کشور را روشن نگه داشته&zwnj;اند بیشتر توجه کنند.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">کیهان</span></span></p>