۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۱۸ : ۱۲

انگلیس فعالیت ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی را مختل کرد

انگلیس فعالیت ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی را مختل کرد

علیرضا قاضی زاده احسائی: مجید علی نازی با اشاره به اقدمات انجام شده درباره کاهش تراز آب دریای خزر اظهار کرد: در این رابطه یک گروه مشاور قوی توسط سازمان به کار گرفته شده است و طی این مدت کار مطالعاتی را آغاز کرده اند.
وی افزود: پس از اعلام نتایج مطالعات جامع تاثیرات کاهش تراز آب دریای خزر و بررسی آن مشخص می‌شود که آیا عملیات لایروبی باید به شکل متداول ادامه یابد یا خیر؟ همچنین، آیا فعالیت تجاری در بنادر شمالی به شکل متداول و رایج ادامه یابد یا اینکه در شکل و ساختار بنادر در شمال کشور باید تغییراتی حاصل کنیم؟
وی یادآور شد: در این رابطه، اقدامات کوتاه مدت و بلند مدتی برنامه ریزی شده است و نیز مناقصه‌ای برگزار می‌شود که ظرفیت لایروبی در شمال کشور افزایش می‌یابد. همچنین با کشورهای حوزه دریای خزر از جمله روسیه و قزاقستان مذاکراتی انجام شده است، اما برنامه‌های مشترک بعد از اعلام نتایج مطالعات جامع بررسی تاثیرات کاهش تراز آب دریای خزر، تدوین می‌شوند. 
علی نازی با اشاره به خدمات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه خلیج فارس و دریای عمان گفت: شرایط خوبی در حوزه استانداردسازی و ایمنی دریایی فراهم شده است. به طور مثال «دریا پاک» تنها شناور بزرگ جمع آوری آلودگی دریایی و شناورهای «ناجی» برای ارائه خدمات امداد و نجات، همچنین خدمات پروازی برای شناورهای مقروق از سوی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان به کشتیرانی و دریانوردی بین المللی ارائه می‌شود.

آیمو تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار نگیرد

وی در ادامه به حضور فعال سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در سازمان «آیمو» (سازمان بین المللی دریانوردی) اشاره کرد و گفت: نماینده جدید کشورمان را به سازمان «آیمو» معرفی کرده‌ایم و منتظر صدور روادید از سوی کشور انگلیس پس از گذشت یک ماه از ارسال مدارک هستیم. 
به گزارش تسنیم: علی نازی با تاکید بر اینکه «آیمو نباید تحت تاثیر فشار برخی کشورها و هم‌پیمانان آن‌ها قرار بگیرد و از حالت تخصصی به سیاسی تبدیل شود»، گفت: در این رابطه اعتراضات خود را به اشکال شفاهی و کتبی اعلام کرده ایم. 
این عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اگرچه تمایل داریم که کارشناسان ما به صورت فیزیکی در جلسات «آیمو» حضور یابند، اما کشور انگلیس همکاری لازم را ندارد و به همین خاطر این کارشناسان به شکل مجازی در جلسات شرکت می‌کنند و به بیان نقطه نظرات می‌پردازند. 
وی با اشاره به اقدامات و خدمات سازمان بنادر و دریانوردی برای دریانوردان در سال جاری بیان کرد: امسال 4 آموزشگاه دریانوردی جدید راه اندازی و ظرفیت آموزش و تربیت دریانوردان 300 درصد اضافه شد. 
علی نازی افزود: برای اولین بار دانشگاه گیلان دانشجوی مهندسی کشتی جذب کرده است. 
این عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به جلسه با مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در این نشست در خصوص راهکارهایی برای حضور دانشجویان بورسیه در دانشگاه‌های بین المللی حوزه دریانوردی در خارج از کشور مذاکره شد تا بتوانیم به ظرفیت دریانوردان اضافه کنیم. 
وی یادآور شد: برای تکریم ارباب رجوع «سامانه ناد» به عنوان سامانه جامع امور دریانوردان در بستر الکترونیک امسال رونمایی شد که با استفاده از این سامانه دیگر نیازی به حضور فیزیکی دریانوردان نیست و در کاهش هزینه‌های آن‌ها تاثیر به‌سزایی دارد. همچنین سازمان بنادر و دریانوردی همواره از دریانوردان در قالب «مقاوله‌نامه کار دریایی» و «کنوانسیون کار دریایی» حمایت خود را اعلام کرده است.